Kommande konserter
Culturum - söndag 29 september, kl 17.00
Pianorecital
Christina Grigoryants
presenterar RACHMANINOV

Senaste konserter 2023

Nyköpings teater - Söndag 22 oktober,  kl 16.00
Emelie Sjöström (slagverk),
i samarbete med kulturskolan

Emelie Sjöström är en experimentell slagverkare som drivs av sin nyfikenhet av ljud, klanger och nya instrument. Hennes sökande har lett henne till samarbeten med kompositörer från Ungern, Azerbaijan, Tjeckien, Hong Kong och USA. Efter sina studier på Musikhögskolan i Örebro har hon turnerat med artister inom olika genrer och medverkat i fristående konstprojekt och turnerat i Sverige, Europa och Indien.

Emelie Sjöström började efter gymnasiet att rikta in sig på klassiskt slagverk och har därefter studerat vid Musikkonservatoriet i Falun, Sjöviks folkhögskola och Musikhögskolan i Örebro.
Emelie Sjöström framför modern slagverksmusik som rör sig i ett spektrum av starka rytmer, eldig komplexitet och meditativa ljudlandskap. Hon är en experimentell slagverkare som drivs av sin nyfikenhet av ljud, klanger och rytmer.
 
Program
 Del 1: Emelie samverkar med Kulturskolans elever och framför ett gemensamt instuderat program.
 
Del 2: Emelie Sjöström framför ett program för soloslagverk där Emelie undersöker det kraftfullt råa och det vackert sköra, med allt från dånande trummor till glittrande klockspel. Musiken är skriven av henne själv och av kompositörer som Patrik Jarlestam och Anders Flodin.


Hjortensbergskyrkan - Söndag 24 september, kl 16.00
Duo Caminar
Åsa Karlberg, flöjt 
Mårten Falk, gitarr

 

Mårten Falk och Åsa Karlberg samspelar som Duo Caminar. De har satt ihop ett mycket varierat program med musik från 1700-talet till nutid på en mängd olika instrument. Åsa spelar på fyra olika flöjter: traversflöjt, modern flöjt, altflöjt samt en nykonstruerad glissandoflöjt. Mårten spelar på ett antal historiska originalgitarrer från 1700-talet och framåt.
Repertoaren består av bl a Bach, Giuliani, Piazzolla, von Koch och Monnakgotla.

 
Åsa Karlberg är en mångsidig kammarmusiker med en fot i Scenkonst Sörmland och den andra i frilanslivet som t.ex. med orkestern Rebaroque, på Drottning­holms­teatern, med duo Nimm, i improvisationsgruppen Grass/Karlberg och med den genreöverskridande trio Angels. Hennes nyfikenhet resulterar i ständigt nya kontakter och på senare tid i egna kompositioner. Åsa har också en gedigen erfarenhet som scenisk musiker och är mycket intresserad av publikmötets möjligheter.  
 
Mårten Falk är utbildad vid konservatoriet École normale de musique de Paris där han hade Alberto Ponce som lärare. Han har även studerat komposition för Sven-David Sandström. Mårten Falk har medverkat på många skivinspelningar och hans sju soloskivor på dB Productions har fått strålande recensioner över hela världen. Många tonsättare har tillägnat honom sina verk och han har uruppfört över 100 nya stycken av tonsättare från Sverige, Italien, Japan, Chile, Kirgizistan och Kanada.
 
Han har samarbetat med många av Sveriges främsta musiker och ensembler. Han har även framträtt i radio och verkat som masterclasslärare i många länder. Under sommaren 2015 sände Sveriges Radio P2 serien ”Falks Musikhistorier” innehållande åtta timmars program där Mårten Falk spelade på många olika stränginstrument och berättade om musikens historia från 1500-talet till vår egen tid.
 


Hjortensbergskyrkan - Söndag 27 augusti, kl 18.00
Natalia Pasichnyk (piano) 
Duo Christian Svarfvar (fiol) 

Ukrainsk Rapsodi

Konsertviolinisten Christian Svarfvar och pianisten Natalya Pasichnyk presenterar ett kammarmusikaliskt program baserat på den prisbelönta dokumentären ”Ukrainsk Rapsodi” som visats i SVT. Programmet gör publiken bekant med det ukrainska musikaliska kulturarvet som, trots sitt höga konstnärliga värde, är helt okänt för de flesta på grund av det förtryck som landet har varit utsatt för under flera århundraden. Musiken har mötts av jubel men också stor förvåning över hur okänd den varit för de flesta som har fått chansen att höra den. I programmet blandas musik av ukrainska kompositörer med musik från samma tid av kompositörer som är välbekanta för den erfarne lyssnaren och på detta sätt, förutom att man förtydligar den historiska och estetiska kontexten, hålls publikens nyfikenhet på spänn!

Natalia Pasichnyk påbörjade sina musikstudier i piano vid tre års ålder. Hon tog 1994 examen som solist, kammarmusiker och pianopedagog vid Lviv National Musical Academy följt av studier vid Universitet Fredrik Chopin (1994-1995) i Warszawa, Polen och vid Kungliga Musikhögskolan (1997-1999) i Stockholm.
 
Natalia Pasichnyk har framträtt över hela Europa, i USA, Japan, Argentina, både som solist och som kammarmusiker. Hon har gjort flera inspelningar för radio (t.ex. Sveriges radio P2, BBC Radio 3, belgisk, spansk och polsk radio, TV4, polska TV-kanaler), samt kommersiella inspelningar för skivbolag som NAXOS.
 

Den svenske violinisten Christian Svarfvar är en av Skandinaviens mest beundrade musiker med en rad kritikerrosade framträdanden och inspelningar. Hans kreativa och spännande inställning till konsertprogrammering, tillsammans med passionen och energin han tillför musikalisk interaktion, markerar Svarfvar som en av de mest fängslande rösterna i sin generation.
 
Svarfvar var från tidig ålder influerad av musik eftersom båda hans föräldrar var profes­sionella violinister. Han började sina fiolstudier hos sin far, Sven-Ole Svarfvar, tidigare 1:e konsert­mästare vid Norska Operan och Svenska Kammarorkestern och dessutom en respekterad lärare. Svarfvars talanger utveck­lades snabbt och han debuterade som solist i Mendelssohns violinkonsert vid tolv års ålder.

Nyköpings teater - söndag 13 augusti kl 18.00
Hanna Schröder (mezzosopran)
Eva Sandin (recitatör)
ConcertoSubito
Maria Solgaard-Holm (barockviolin)
Lars-Erik Larsson (luta)
Leif Henrikson (viola da gamba)

 

Detta är utgångspunkten i “Moralkakor! - en scenisk barockföreställning", där Ribbings stundtals ganska bitska texter väver samman Telemanns “Moralische Kantaten” i svensk översättning. Det blir som en skrattspegel med de stundtals bisarra frågorna. Till den här föreställningen har mezzosopranen Hanna Schröder översatt tre av den tyske barocktonsättaren G.P. Telemanns ”Moralische Kantaten”. De handlar om det dubbeltydiga i begreppet moral. Är det moraliskt rätt att spara för framtida generationer eller ska man sätta sprätt på pengarna själv? Bör man säga sanningen i alla lägen? Och är lycka verkligen en mänsklig rättighet?
 
Hanna Schröder, mezzosopran, har en examen i klassisk sång och musikdramatik från Statens Operahøgskole i Oslo. Under studietiden väcktes hennes stora intresse för tidig musik och hon fortsatte vid Kungliga Konservatoriet i Den Haag där hon tog en postgraduate examen i barocksång. Efter studierna väntade tio år som frilansande sångerska i bl.a. Holland, Belgien, Österrike och framför allt Köln, Tyskland, där hon var bosatt länge. Hon har uruppfört flera verk av tyska samtidskompositörer så som Odilo Klasen och Norbert Laufer. Numera är Hanna Schröder bosatt i Stockholm där hon är verksam främst inom den tidiga musiken samt som romans- och oratoriesångerska.

Maria Solgaard-Holm, barockviolin, studerade på Musikerlinjen vid Malmö Musikhögskola och därefter på Vestjysk Musikkonservatorium i Danmark med Sakari Tepponen. Maria har specialiserat sig inom den tidiga musiken och har under nästan 20 år frilansat i Öresundsregionen i ensembler som Den Ny Opera, Trinitatis
barockensemble, Kirsebergskvartetten och Concerto Copenhagen.
 
Leif  Henriksson, viola da Gamba, är konserterande frilansmusiker, med Europa som arbetsfält. I början av 1990-talet flyttade han tillbaka till Sverige och Stockholm där han fortsatte sin konsertverksamhet, huvudsakligen i kammar­musikform. Han är medlem i ensemblerna Ensemble Mélero och Concerto Subito som framför italiensk, engelsk, tysk och fransk barockmusik för sång, barockfiol, gamba och teorb/ärkeluta.
 
Lars-Erik Larsson, luta, studerade klassisk gitarr vid Norges Musikkhøgskole och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Därefter övergick han till studier i luta för Hopkinson Smith och Eugen Dombois vid Schola Cantorum Basiliensis i Schweiz. Förutom egna kammarmusikprojekt har han ofta anlitats som continuospelare i bland
annat Drottningholms Barockensemble och Kungliga Hovkapellet, och har medverkat i flera radio-, TV- och CD-inspelningar.
 

Eva Sandin, recitatör,  har en bakgrund som logoped, chef, verksamhets­utvecklare och kulturarbetare. Hon har även ägnat sig åt undervisning och stöd gällande talrösten med fokus på äldres behov av röstträning och språklig kommu­­nikation. Eva har under många år arbetat med retorik och muntlig framställning.

Moralkakor! - en scenisk barockföreställning 
Barockmästaren G.P. Telemann möter Vett&Etikett-mästarinnan Magdalena Ribbing. 

Culturum 28 - fredag april kl 19.30
Eric Ericsons kammarkör
Dirigent: Harry Bradford

Konserten arrangeras av Nyköpings Kammarmusikförening
i samarbete med Nyköpings  Arenor

Eric Ericsons Kammarkör grundades 1945 av den då 27-årige Eric Ericson, och har sedan dess intagit en central plats i svenskt och internationellt musikliv. EEs och körens stora intresse att hela tiden hitta ny musik och nya arbetsområden gör att ensemblens repertoar än idag är mycket bred: från tidig musik till det allra senaste och nykomponerade. För generationer svenska och internationella tonsättare har kören varit en idealensemble med sin typiska ”nordiska” klang och långt drivna virtuositet.
 
Att förvalta arvet efter Eric Ericson handlar om att bevara och utveckla den unika klangen, att ständigt fördjupa den kammarmusikaliska attityden och att söka ny repertoar. Efter Eric Ericsons bortgång 2013 har, vid sidan av svenska och internationella gästdirigenter, Fredrik Malmberg engagerats som chefdirigent.
 
I EEKK:s led finns Sveriges främsta ensemblesångare, som valt att utöver sina egna solistiska sångarkarriärer och andra kvalificerade musikergärningar medverka i detta vitala ensemblearbete. På världsscenen hör Eric Ericsons Kammarkör till det absoluta toppskiktet av professionella ensembler, och har genom åren belönats med många utmärkelser. Höjdpunkter i det internationella arbetet är bl.a. samarbetena med Radiokören och Berlinerfilharmonikerna med dirigenter som Claudio Abbado, James Levine och Riccardo Muti, samt de många inspelningarna och konserterna med Nicolas Harnoncourt och Concentus Musicus Wien.
 
Sedan 2003 har Eric Ericsons Kammarkör ett nära samarbete med Kungliga Filharmonikerna och Konserthuset Stockholm. Inom ramen för den statliga kulturbudgeten har kören genom ett garanterat årligt stöd en viss grundtrygghet i sin frilansande tillvaro.
 
Vid konserten i Nyköping bjuder Eric Ericsons Kammarkör på körmusik av högsta klass tillsammans med den brittiska dirigenten
Harry Bradford, som redan har etablerat sig som en av de stora brittiska kördirigenterna, trots sin unga ålder. Harry Bradford är själv körsångare i framstående ensembler som Tenebrae och Mogens Dahl Kammerkor. Harry Bradford kom på andra plats i dirigenttävlingen Eric Ericson Award 2021.
 
Program
 
Sven-David Sandström:                Hear My Prayer, O Lord                       
Ingvar Lidholm:                                De profundis                                                                       
William Byrd:                                     Tribulationes civitatum                                                           
Sven-Erik Bäck:                                Natten är framskriden                                                        
Cecilia McDowall:                            I know that my Redeemer liveth
 
Paus
 
William Byrd:                                     Kyrie ur Mass for 5 voices                                       
Roxanna Panufnik:                         Kyrie after Byrd                                                            
Benjamin Britten:                           Hymn to St. Cecilia                                                          
Andrea Tarrodi:                               Lume                                                                                                    
Arnold Bax:                                       This worldes joie                                                                                       
Giles Swayne:                                   Magnificat                                                                 

Culturum - Fredag, 24 mars 2023, kl 19.00
TenThing Brass Ensemble,
  i samarbete med Scenkonst Sörmland

Tio kvinnliga brassmusiker spelar kända klassiska stycken
Norska Tine Thing Helseth har lyfts fram som en av vår tids främsta trumpetare. I vår kommer hon till Nyköping med sin tenThing Brass Ensemble som består av tio kvinnliga brassmusiker. Under denna konsert kommer ni få höra hur ensemblen blåser nytt liv i verk av kända klassiska kompositörer och tonsättare som Grieg, Mozart, Vivaldi, Piazzolla och Bizet.

tenThing Brass Ensemble
2007 bildades som ett spännande samarbete mellan musikaliska vänner. Tentetten, som består av enbart kvinnor, har sedan starten etablerat sig på den internationella scenen med sin mångsidiga repertoar innehållandes allt ifrån Mozart, Weill, Vivaldi, Piazzolla och Bizet.   
2011 öppnade tenThing det årets norska Grammy Awards. Strax därefter uppträdde de på BBC Proms i en föreställning från Londons Cadogan Hall varefter de fick spelningar på en rad prestigefyllda festivaler och konserthus runt om i Europa. 
Sedan dess har de frälst publik på sex kontinenter och prisats internationellt för sina insatser. 
Ensemblen ger sig 2023 ut på en USA-turné som så småningom når Europa och Sverige där Nyköping utgör ett av stoppen.   
 
Program
 
Edvard Grieg: Wedding day at Troldhaugen
Jean Baptiste Lully: Le Bourgeois Gentilhomme
1.      Overture
2.      Chaconne des Scaramouches, Trivelins et Arlequin
3.      Marche
Agathe Backer Grøndahl: Morceaux from op 15
Bella Bartok: Romanian Folk Dances
1.      Joc cu Bâta
2.      Braul
3.      Pe Loc
4.      Buciumeana
5.      Poarga Romaneasca
6.      Maruntel
Lili Boulanger: Nocturne et Cortège
Joy Webb: Share my Yoke
Geirr Tveitt: Storskrytarstev
 
Paus
 
Gražyna Barewicz: Oberek no 1
Astor Piazzolla: Milonga del angel
Ruth Crawford Seeger: Rissolty Rossolty
George Gershwin: Three Preludes
Leonard Bernstein: West Side Story
1.      I feel pretty
2.      A boy like that - I have a love
3.      Tonight  
 
The playing is responsive to the range of idioms, well integrated and technically accomplished, with some especially brilliant trumpet work. All good fun.”
BBC Music Magazine


Nyköpings Teater - Torsdag 16 februari, kl 19.00
Novo Quartet,
  i samarbete med Scenkonst Sörmland

NOVO Quartet grundades i Köpenhamn 2018 och är en av de mest lovande unga ensemblerna i Danmark. Kvartetten är för närvarande baserad i Wien och Köpenhamn och består av violinisterna Kaya Kato Møller och Nikolai Vasili Nedergaard, violasten Daniel Śledziński och cellisten Signe Ebstrup Bitsch.
Kvartetten belönades nyligen med 2:a priset och juryns specialpris vid Trondheim International String Quartet Competition 2021. Ytterligare framgångar inkluderar att vinna Danmarks Radios P2 Chamber Music Competition 2020 och ta emot Léonie Sonning Talent Award 2021.
Kaya Kato Møller spelar på en violin av Josef Guadagnini från 1800, Nikolai Vasili Nedergaard på en violin av David Tecchler från 1706 och Daniel Śledziński på en altfiol av Noémie Viaud från 2021, tack vare generösa lån från Augustinusstiftelsen. Signe Ebstrup Bitsch spelar på en modern cello av Wojchiech Topa som ägs av henne själv.

Program:
Stråkkvartett av Franz Schubert (1798 - 1828), c-moll, 1 sats
Stråkkvartett ac Carl Nielsen (1865 - 1931) nr 1, g-moll
Stråkkvartett av Maurice Ravel (1875 - 1937) F-Dur
 
Kaya Kato Møller
Den danska violinisten (f. 1997) debuterade som 8-åring med National Symphony Orchestra och har sedan dess spelat över hela världen på arenor som Carnegie Hall och Musikverein i Wien.
Som vinnare av nationella och internationella tävlingar har hon fått några av de viktigaste danska priserna som Léonie Sonnings talangpris och Jacob Gade-stipendiet.
Efter förstudier med Alexandre Zapolski gick Kaya in på Kungliga Danske Musikaliska Akademien. Vid sidan av lektioner med Tim Frederiksen och Serguei Azizian har hon uppträtt för violinister som Pinchas Zukerman, Nikolaj Znaider och Gerhard Schulz.
Kaya Møller spelar på en J. Guadagnini-fiol utlånad från Augustinus-stiftelsen och är för närvarande baserad i Köpenhamn, Danmark
 
Nikolai Vasili Nedergaard
Violinisten Nikolai Vasili Nedergaard (f. 2000) är född i Danmark. Han studerar för närvarande vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet för Tim Frederiksen efter tidigare studier hos Alexandre Zapolski. Nedergaard vann andra pris i Stockholm International Violin Competition och fick även ett specialpris för bästa tolkning av ett svenskt verk. Dessutom tog han första priset i Daleki Akordi-tävlingen i Kroatien. Han har deltagit i masterclasses med kända musiker som Milan Vitek och Sergey Kravchenko. Nikolai spelar en Chanot-fiol utlånad från Harby Fonden.
 
Daniel Sledzinski
Violinisten Daniel Sledzinski (f. 1996) är född i Polen. Han läser för närvarande sin magisterexamen vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet som elev till Tim Frederiksen och spelar i Danmarks National Symfoniorkester. Dessutom frilansar han i Kungliga Danske Orkester, Aalborg Symfoniorkester och Färöarnas symfoni. Daniel har deltagit i mästerklasser med stora musiker som Pinchas Zukerman, Laurence Power, Peter Herrestal och Katarzyna Budnik.
 
Signe Ebstrup Bitsch
Cellisten Signe Ebstrup Bitsch (f. 1997) är född i Danmark. Hon läser för närvarande sin masterexamen vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet som student till Toke Møldrup, efter tidigare studier hos Morten Zeuthen och Jacob Shaw. Hon bosatte sig nyligen ett år i New York för att arbeta med David Geber på Manhattan School of Music. Signe var finalist och mottagare av ett specialpris vid Svirel International Competition i Slovenien. I Danmark tog hon guldmedaljen och talangpriset vid Berlingske Klassiske Musikkonkurrence. Dessutom fick hon Jacob Gades treåriga Talangpris. Signe har nyligen deltagit i masterclasses med de kända cellisterna Paul Watkins och Torleif Thedéen.

: