Hjortensbergskyrkan - söndag 28 april, kl 17.00
Söndagskvartetten

Under året 2008 formades tanken att spela stråkkvartett tillsammans. En kvartett bildades, som numer består av de tre ursprungsmedlemmarna Anne Holmer, violin 1, Maria Jansson, violin 2 och Barbro Westergren, viola samt cellisten Tomas Hänström, som kom med i ett senare skede. Fyra vänner som tycker om att träffas på fritiden och spela tillsammans. Ofta infaller repetitionerna på söndags-eftermiddagar och när kvartetten sökte ett namn så fick det bli Söndagskvartetten. Kvartetten har sin bas i Nyköping. Tre av medlemmarna bor på orten. Den fjärde bor i grannkommunen Norrköping. Söndagskvartetten spelar en blandad repertoar för stråkkvartett och har även samarbetat med några av Nyköpingstraktens kyrkokörer.

Anne Holmer är utbildad vid Musikhögskolan i Piteå, med fortsatta studier i London och på University of Miami. Hon är bosatt i Nyköping och arbetar sedan 1985 som violinist i Norrköpings Symfoniorkester. Anne Holmer är sedan 2012 första konsertmästare i Nyköpings Filharmoniska Sällskapet. Hon är en flitig kammarmusiker och spelar även klezmer- och balkanmusik.
 
Maria Jansson är uppvuxen i Eskilstuna där hon fick sin musikaliska grund i den Kommunala Musikskolan. Fortsatta studier vid Framnäs folkhögskola och Musikhögskolan i Piteå. Har varit verksam som fiolpedagog i Skåne och för närvarande i Norrköping. Maria spelar även i Nyköpings Filharmoniska Sällskapet. Hon är aktiv kammarmusiker och spelar gärna folkmusik på fritiden. 
 
Barbro Westergren är född och uppvuxen i Nyköping. Började, som 8-åring, spela fiol på kommunala musikskolan. Studerade på Musikhögskolan i Örebro 1979 – 1983 till fiolpedagog. Började som vuxen spela viola. Är medlem i Nyköpings Filharmoniska Sällskapet och spelar också kammarmusik i olika konstellationer. Efter studier på Kungliga musikhögskolan i Stockholm har Barbro Westergren också en examen i musikterapi och arbetar nu inom aanpassade grundskolan som musiklärare/musikterapeut.
 
Tomas Hänström började spela cello på Nyköpings Kommunala Musikskola. Under många år bodde han i Uppsala och deltog där flitigt i stadens musikliv. Han är nu sedan flera år tillbaka i Nyköping där han vid sidan av sitt jobb som SO-lärare på Nyköpings Högstadium undervisar i cello på Nyköpings Kulturskola. Han spelar i bandet Armborst och Tulpaner och är stämledare för cellisterna i Filharmoniska Sällskapet.

URUPPFÖRANDET
1. Stråkkvartett av Milosz Krawczyk
"Ekon från Tatras"

Milosz Krawczyk,
född 2004, är en nu 20-årig tonsättare och pianist, född i Polen och uppväxt i Tystberga. Han går första året på kungliga musikhögskolan i Stockholm med komposition, piano och dirigering som huvudämnen. Milosz väckte stor uppmärksamhet våren 2023 när ett symfoniskt orkesterstycke ”Pilgrimage” uruppfördes av Filharmoniska Sällskapet i Nyköping, som hade beställt verket.
 Nyköpings Kammarmusikförenings styrelse lyssnade och kände att Milosz musik var så mogen att det kunde vara intressant att beställa ett kammar­musikverk av honom. NKF delade ut ett stipendium ur Blomquist-fonden och Milosz levererade punktligt en stråkkvartett, som kommer att uruppföras våren 2024. Den Nyköping-placerade Söndagskvartetten har lovat att ta sig an den inte allt för lätta uppgiften att framföra kompositionen i sin konsert den 28 april. ”Echoes from the Tatras” baseras på polsk/ukrainsk melodiös folkmusik som spelas i Tatra-delen av Karpaterna, vars melodier även inspirerat andra polska tonsättare. Milosz ville med detta verk gå tillbaka till sina musikaliska rötter.

Miłosz Krawczyk's kommentar till: "Echon från Tatras"
'Echoes from the Tatras' är en mazurka skriven av den polsk-svenske kompositören Roman Maciejewski. Jag väljer att namnge denna kvartett 'Ekon från Tatras', en mycket medveten referens till det stycket, eftersom - intressant nog - processen, att skriva ett beställningsverk för musiker från min svenska hemstad, inspirerade mig att fördjupa mig i mitt polska arv inom min musik. (Min första idé var att komponera ett stycke om 'Nyköpings Gästabud', och jag planerar fortfarande att återvända till den en dag.)
Få platser har varit så inspirerande för polska artister och musiker som Tatras, den polska-slovakiska delen av bergskedjan Karpaterna. Från Stefani och Moniuszkos operor till Paderewskis pianostycken, Wieniawskis violinkompositioner och Karłowicz och Noskowskis symfoniska verk, denna region är full av polsk konst- och musikhistoria.
Den djupt rotade fascinationen bland kompositörer härrör delvis från den unika folkmusik som spelas av Goralerna, högländarna som bor i regionen. Deras musik, med dess spöklika harmonier, distinkta skalor, kontrapunkter, enstaka polytonalitet, såväl som virtuosa musiker som Bartuś Obrochta, har alltid utgjort en kraftfull lockelse för kompositörer och musikforskare. Karol Szymanowski, i hans senare verk, införlivade dessa musikaliska element på ett mer djupgående och grundläggande sätt än någonsin tidigare.
Traditionen höll i sig även efter andra världskriget, med kompositörer som Bacewicz, Kilar och Górecki, som i ett berömt ujttalande sa: "Där Szymanowski gick, följde jag efter." De fortsatte att utforska sätt att väva denna unika folktradition in i sin musik, med stråkensembler, särskilt stråkkvartetter, som visar sig vara ett effektivt medium.
Echot froån Tatras är en musikalisk hyllning till de polska kompositörerna som hittade inspiration i denna region och som djupt påverkade och inspirerade mitt eget komponerande. Varje sats av denna kvartett innehåller referenser, vissa mer subtila än andra, till några av dessa tonsättare och deras speciella koppling till dessa berg.
Miłosz Krawczyk - 25.10.2023
På uppdrag av och tillägnad Nyköpings Kammarmusikförening.

Nyköpings teater - lördag 6 april, kl 17.00
Uppsala Kammarsolister - Stråkkvintett

Uppsala Kammarsolister är en stråkensemble i världsklass som består av några av Sveriges främsta musiker. Som konsertmästare respektive stämledare utgör medlemmarna också stommen i Uppsala Kammarorkesters stråksektion. Ensemblen förfogar över en gedigen repertoar som sträcker sig från barock till nutida musik och hyllas ofta för sina fantasifulla och personliga tolkningar.

Det skulle ha blivit en stråkkvintett. Olika missöden inträffade så att man fick byta ut musiker flera gånger, Kammarsolisterna kan ju rekrytera ur en större reservoar. Men till sist slog ett insjuknande till igen och man var tvungen att byta till kvartett: Ylvali McTigert Zilliacus kände sig tvungen att utgå.

I kvartetten idag ingår tre likvärdiga stråksolister, där violinisterna alternerar med viola och ingen har rollen som primarie. Det skapar en särskild flexibilitet och dynamik i det musikaliska uttrycket. Till Sörmland kommer kammar­solisterna med ett program bestående av nordiska tonsättare som skrivit särskilt fint för just stråkar. Alla musiker spelar på 1700-tals instrument.

Johannes Sciacco Schantz började spela fiol vid 4 års ålder. Han fortsatte sin musikaliska resa vid Lilla Akademien i Stockholm och studerade under ledning av Nina Balabina och Oleg Balabine. Under sin tid på Lilla Akademien samlade Johannes anmärkningsvärda erfarenheter, bland annat som solist med Kungliga Filharmonikerna. Hans musikaliska prestationer sträcker sig utanför Sverige och han har varit med på olika festivaler och ensembler. Johannes ersätter Nils-Eric Sparf (stående till höger på bilden) 

Klara Hellgren
har, sedan sin solistdebut med Sibelius violinkonsert med Kungliga Filharmoniska Orkestern år 1999, etablerat sig som en av de mest spännande och efterfrågade kammarmusikerna i sin generation. Hon syns också ofta i uppdrag som konsertmästare i landets stora orkestrar och som frilansmedlem i olika ensembler.

Brusk Zanganeh är en svensk violinist av kurdisk härkomst uppvuxen i Göteborg. Han är utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg samt vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Zurich Hochschule. Sedan 2020 är Brusk medlem i Uppsala Kammarsolister och konsertmästare i Uppsala Kammarorkester.

Per Nyström  har studerat violoncello för Guido Vecchi, Torleif Thedéen och Ola Karlsson samt för William Pleeth i London. Han gjorde sin solistdebut med Göteborgs Symfoniker 1994. Han är konstnärlig ledare för Aurora Chamber Music. Nyström ingår numera i Uppsala Kammarsolister. 2013 tilldelades han medaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärliga insatser som cellist.


Onsdagen, 31 Januari 2024, kl 19.00 Sörmlands museum, Nyköping
i samarbete med Sörmlands museum och Scenkonst Sörmland
Jazzens Drottning - Ella Fitzgerald
Medverkande:
Kristin Amparo - sång
Åsa Karlberg - flöjt
Stina Hellberg Agback - harpa, arr
Terese  Lien Evestad - violin
Eva Lindal - violin, altviolin 
Vilhelm Bromander - kontrabas

Från sin viktiga debut 1934 i en lokal talangjakt, då 17 år gammal, till sitt sista publika framträdande nästa 60 år senare gjorde sig Ella Fitgerald till jazzens mest igenkända och älskade röst. Hennes tolkningar av The great american songbook är än idag referenspunkten för alla som
sjungar dessa örhängen.

Alla de stora jazzmusikerna ville spela ihop med Lady Ella och hon sjöng för utsålda hus och framför TV-kameror i de största musiksammanhangen.

Scenkonst Sörmland sätter återigen ihop den fantastiska ensemblen som tidigare tolkat Nat King Cole för att nu presentera Jazzens Drottning i en Härlig och medryckande konsert.