Senaste konserter 2023

Nyköpings teater - Söndag 22 oktober,  kl 16.00
Emelie Sjöström (slagverk),
i samarbete med kulturskolan

Emelie Sjöström är en experimentell slagverkare som drivs av sin nyfikenhet av ljud, klanger och nya instrument. Hennes sökande har lett henne till samarbeten med kompositörer från Ungern, Azerbaijan, Tjeckien, Hong Kong och USA. Efter sina studier på Musikhögskolan i Örebro har hon turnerat med artister inom olika genrer och medverkat i fristående konstprojekt och turnerat i Sverige, Europa och Indien.

Emelie Sjöström började efter gymnasiet att rikta in sig på klassiskt slagverk och har därefter studerat vid Musikkonservatoriet i Falun, Sjöviks folkhögskola och Musikhögskolan i Örebro.
Emelie Sjöström framför modern slagverksmusik som rör sig i ett spektrum av starka rytmer, eldig komplexitet och meditativa ljudlandskap. Hon är en experimentell slagverkare som drivs av sin nyfikenhet av ljud, klanger och rytmer.
 
Program
 Del 1: Emelie samverkar med Kulturskolans elever och framför ett gemensamt instuderat program.
 
Del 2: Emelie Sjöström framför ett program för soloslagverk där Emelie undersöker det kraftfullt råa och det vackert sköra, med allt från dånande trummor till glittrande klockspel. Musiken är skriven av henne själv och av kompositörer som Patrik Jarlestam och Anders Flodin.


Hjortensbergskyrkan - Söndag 24 september, kl 16.00
Duo Caminar
Åsa Karlberg, flöjt 
Mårten Falk, gitarr

 

Mårten Falk och Åsa Karlberg samspelar som Duo Caminar. De har satt ihop ett mycket varierat program med musik från 1700-talet till nutid på en mängd olika instrument. Åsa spelar på fyra olika flöjter: traversflöjt, modern flöjt, altflöjt samt en nykonstruerad glissandoflöjt. Mårten spelar på ett antal historiska originalgitarrer från 1700-talet och framåt.
Repertoaren består av bl a Bach, Giuliani, Piazzolla, von Koch och Monnakgotla.

 
Åsa Karlberg är en mångsidig kammarmusiker med en fot i Scenkonst Sörmland och den andra i frilanslivet som t.ex. med orkestern Rebaroque, på Drottning­holms­teatern, med duo Nimm, i improvisationsgruppen Grass/Karlberg och med den genreöverskridande trio Angels. Hennes nyfikenhet resulterar i ständigt nya kontakter och på senare tid i egna kompositioner. Åsa har också en gedigen erfarenhet som scenisk musiker och är mycket intresserad av publikmötets möjligheter.  
 
Mårten Falk är utbildad vid konservatoriet École normale de musique de Paris där han hade Alberto Ponce som lärare. Han har även studerat komposition för Sven-David Sandström. Mårten Falk har medverkat på många skivinspelningar och hans sju soloskivor på dB Productions har fått strålande recensioner över hela världen. Många tonsättare har tillägnat honom sina verk och han har uruppfört över 100 nya stycken av tonsättare från Sverige, Italien, Japan, Chile, Kirgizistan och Kanada.
 
Han har samarbetat med många av Sveriges främsta musiker och ensembler. Han har även framträtt i radio och verkat som masterclasslärare i många länder. Under sommaren 2015 sände Sveriges Radio P2 serien ”Falks Musikhistorier” innehållande åtta timmars program där Mårten Falk spelade på många olika stränginstrument och berättade om musikens historia från 1500-talet till vår egen tid.
 


Hjortensbergskyrkan - Söndag 27 augusti, kl 18.00
Natalia Pasichnyk (piano) 
Duo Christian Svarfvar (fiol) 

Ukrainsk Rapsodi

Konsertviolinisten Christian Svarfvar och pianisten Natalya Pasichnyk presenterar ett kammarmusikaliskt program baserat på den prisbelönta dokumentären ”Ukrainsk Rapsodi” som visats i SVT. Programmet gör publiken bekant med det ukrainska musikaliska kulturarvet som, trots sitt höga konstnärliga värde, är helt okänt för de flesta på grund av det förtryck som landet har varit utsatt för under flera århundraden. Musiken har mötts av jubel men också stor förvåning över hur okänd den varit för de flesta som har fått chansen att höra den. I programmet blandas musik av ukrainska kompositörer med musik från samma tid av kompositörer som är välbekanta för den erfarne lyssnaren och på detta sätt, förutom att man förtydligar den historiska och estetiska kontexten, hålls publikens nyfikenhet på spänn!

Natalia Pasichnyk påbörjade sina musikstudier i piano vid tre års ålder. Hon tog 1994 examen som solist, kammarmusiker och pianopedagog vid Lviv National Musical Academy följt av studier vid Universitet Fredrik Chopin (1994-1995) i Warszawa, Polen och vid Kungliga Musikhögskolan (1997-1999) i Stockholm.
 
Natalia Pasichnyk har framträtt över hela Europa, i USA, Japan, Argentina, både som solist och som kammarmusiker. Hon har gjort flera inspelningar för radio (t.ex. Sveriges radio P2, BBC Radio 3, belgisk, spansk och polsk radio, TV4, polska TV-kanaler), samt kommersiella inspelningar för skivbolag som NAXOS.
 

Den svenske violinisten Christian Svarfvar är en av Skandinaviens mest beundrade musiker med en rad kritikerrosade framträdanden och inspelningar. Hans kreativa och spännande inställning till konsertprogrammering, tillsammans med passionen och energin han tillför musikalisk interaktion, markerar Svarfvar som en av de mest fängslande rösterna i sin generation.
 
Svarfvar var från tidig ålder influerad av musik eftersom båda hans föräldrar var profes­sionella violinister. Han började sina fiolstudier hos sin far, Sven-Ole Svarfvar, tidigare 1:e konsert­mästare vid Norska Operan och Svenska Kammarorkestern och dessutom en respekterad lärare. Svarfvars talanger utveck­lades snabbt och han debuterade som solist i Mendelssohns violinkonsert vid tolv års ålder.

Nyköpings teater - söndag 13 augusti kl 18.00
Hanna Schröder (mezzosopran)
Eva Sandin (recitatör)
ConcertoSubito
Maria Solgaard-Holm (barockviolin)
Lars-Erik Larsson (luta)
Leif Henrikson (viola da gamba)

 

Detta är utgångspunkten i “Moralkakor! - en scenisk barockföreställning", där Ribbings stundtals ganska bitska texter väver samman Telemanns “Moralische Kantaten” i svensk översättning. Det blir som en skrattspegel med de stundtals bisarra frågorna. Till den här föreställningen har mezzosopranen Hanna Schröder översatt tre av den tyske barocktonsättaren G.P. Telemanns ”Moralische Kantaten”. De handlar om det dubbeltydiga i begreppet moral. Är det moraliskt rätt att spara för framtida generationer eller ska man sätta sprätt på pengarna själv? Bör man säga sanningen i alla lägen? Och är lycka verkligen en mänsklig rättighet?
 
Hanna Schröder, mezzosopran, har en examen i klassisk sång och musikdramatik från Statens Operahøgskole i Oslo. Under studietiden väcktes hennes stora intresse för tidig musik och hon fortsatte vid Kungliga Konservatoriet i Den Haag där hon tog en postgraduate examen i barocksång. Efter studierna väntade tio år som frilansande sångerska i bl.a. Holland, Belgien, Österrike och framför allt Köln, Tyskland, där hon var bosatt länge. Hon har uruppfört flera verk av tyska samtidskompositörer så som Odilo Klasen och Norbert Laufer. Numera är Hanna Schröder bosatt i Stockholm där hon är verksam främst inom den tidiga musiken samt som romans- och oratoriesångerska.

Maria Solgaard-Holm, barockviolin, studerade på Musikerlinjen vid Malmö Musikhögskola och därefter på Vestjysk Musikkonservatorium i Danmark med Sakari Tepponen. Maria har specialiserat sig inom den tidiga musiken och har under nästan 20 år frilansat i Öresundsregionen i ensembler som Den Ny Opera, Trinitatis
barockensemble, Kirsebergskvartetten och Concerto Copenhagen.
 
Leif  Henriksson, viola da Gamba, är konserterande frilansmusiker, med Europa som arbetsfält. I början av 1990-talet flyttade han tillbaka till Sverige och Stockholm där han fortsatte sin konsertverksamhet, huvudsakligen i kammar­musikform. Han är medlem i ensemblerna Ensemble Mélero och Concerto Subito som framför italiensk, engelsk, tysk och fransk barockmusik för sång, barockfiol, gamba och teorb/ärkeluta.
 
Lars-Erik Larsson, luta, studerade klassisk gitarr vid Norges Musikkhøgskole och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Därefter övergick han till studier i luta för Hopkinson Smith och Eugen Dombois vid Schola Cantorum Basiliensis i Schweiz. Förutom egna kammarmusikprojekt har han ofta anlitats som continuospelare i bland
annat Drottningholms Barockensemble och Kungliga Hovkapellet, och har medverkat i flera radio-, TV- och CD-inspelningar.
 

Eva Sandin, recitatör,  har en bakgrund som logoped, chef, verksamhets­utvecklare och kulturarbetare. Hon har även ägnat sig åt undervisning och stöd gällande talrösten med fokus på äldres behov av röstträning och språklig kommu­­nikation. Eva har under många år arbetat med retorik och muntlig framställning.

Moralkakor! - en scenisk barockföreställning 
Barockmästaren G.P. Telemann möter Vett&Etikett-mästarinnan Magdalena Ribbing. 

Culturum 28 - fredag april kl 19.30
Eric Ericsons kammarkör
Dirigent: Harry Bradford

Konserten arrangeras av Nyköpings Kammarmusikförening
i samarbete med Nyköpings  Arenor

Eric Ericsons Kammarkör grundades 1945 av den då 27-årige Eric Ericson, och har sedan dess intagit en central plats i svenskt och internationellt musikliv. EEs och körens stora intresse att hela tiden hitta ny musik och nya arbetsområden gör att ensemblens repertoar än idag är mycket bred: från tidig musik till det allra senaste och nykomponerade. För generationer svenska och internationella tonsättare har kören varit en idealensemble med sin typiska ”nordiska” klang och långt drivna virtuositet.
 
Att förvalta arvet efter Eric Ericson handlar om att bevara och utveckla den unika klangen, att ständigt fördjupa den kammarmusikaliska attityden och att söka ny repertoar. Efter Eric Ericsons bortgång 2013 har, vid sidan av svenska och internationella gästdirigenter, Fredrik Malmberg engagerats som chefdirigent.
 
I EEKK:s led finns Sveriges främsta ensemblesångare, som valt att utöver sina egna solistiska sångarkarriärer och andra kvalificerade musikergärningar medverka i detta vitala ensemblearbete. På världsscenen hör Eric Ericsons Kammarkör till det absoluta toppskiktet av professionella ensembler, och har genom åren belönats med många utmärkelser. Höjdpunkter i det internationella arbetet är bl.a. samarbetena med Radiokören och Berlinerfilharmonikerna med dirigenter som Claudio Abbado, James Levine och Riccardo Muti, samt de många inspelningarna och konserterna med Nicolas Harnoncourt och Concentus Musicus Wien.
 
Sedan 2003 har Eric Ericsons Kammarkör ett nära samarbete med Kungliga Filharmonikerna och Konserthuset Stockholm. Inom ramen för den statliga kulturbudgeten har kören genom ett garanterat årligt stöd en viss grundtrygghet i sin frilansande tillvaro.
 
Vid konserten i Nyköping bjuder Eric Ericsons Kammarkör på körmusik av högsta klass tillsammans med den brittiska dirigenten
Harry Bradford, som redan har etablerat sig som en av de stora brittiska kördirigenterna, trots sin unga ålder. Harry Bradford är själv körsångare i framstående ensembler som Tenebrae och Mogens Dahl Kammerkor. Harry Bradford kom på andra plats i dirigenttävlingen Eric Ericson Award 2021.
 
Program
 
Sven-David Sandström:                Hear My Prayer, O Lord                       
Ingvar Lidholm:                                De profundis                                                                       
William Byrd:                                     Tribulationes civitatum                                                           
Sven-Erik Bäck:                                Natten är framskriden                                                        
Cecilia McDowall:                            I know that my Redeemer liveth
 
Paus
 
William Byrd:                                     Kyrie ur Mass for 5 voices                                       
Roxanna Panufnik:                         Kyrie after Byrd                                                            
Benjamin Britten:                           Hymn to St. Cecilia                                                          
Andrea Tarrodi:                               Lume                                                                                                    
Arnold Bax:                                       This worldes joie                                                                                       
Giles Swayne:                                   Magnificat                                                                 

Culturum - Fredag, 24 mars 2023, kl 19.00
TenThing Brass Ensemble,
  i samarbete med Scenkonst Sörmland

Tio kvinnliga brassmusiker spelar kända klassiska stycken
Norska Tine Thing Helseth har lyfts fram som en av vår tids främsta trumpetare. I vår kommer hon till Nyköping med sin tenThing Brass Ensemble som består av tio kvinnliga brassmusiker. Under denna konsert kommer ni få höra hur ensemblen blåser nytt liv i verk av kända klassiska kompositörer och tonsättare som Grieg, Mozart, Vivaldi, Piazzolla och Bizet.

tenThing Brass Ensemble
2007 bildades som ett spännande samarbete mellan musikaliska vänner. Tentetten, som består av enbart kvinnor, har sedan starten etablerat sig på den internationella scenen med sin mångsidiga repertoar innehållandes allt ifrån Mozart, Weill, Vivaldi, Piazzolla och Bizet.   
2011 öppnade tenThing det årets norska Grammy Awards. Strax därefter uppträdde de på BBC Proms i en föreställning från Londons Cadogan Hall varefter de fick spelningar på en rad prestigefyllda festivaler och konserthus runt om i Europa. 
Sedan dess har de frälst publik på sex kontinenter och prisats internationellt för sina insatser. 
Ensemblen ger sig 2023 ut på en USA-turné som så småningom når Europa och Sverige där Nyköping utgör ett av stoppen.   
 
Program
 
Edvard Grieg: Wedding day at Troldhaugen
Jean Baptiste Lully: Le Bourgeois Gentilhomme
1.      Overture
2.      Chaconne des Scaramouches, Trivelins et Arlequin
3.      Marche
Agathe Backer Grøndahl: Morceaux from op 15
Bella Bartok: Romanian Folk Dances
1.      Joc cu Bâta
2.      Braul
3.      Pe Loc
4.      Buciumeana
5.      Poarga Romaneasca
6.      Maruntel
Lili Boulanger: Nocturne et Cortège
Joy Webb: Share my Yoke
Geirr Tveitt: Storskrytarstev
 
Paus
 
Gražyna Barewicz: Oberek no 1
Astor Piazzolla: Milonga del angel
Ruth Crawford Seeger: Rissolty Rossolty
George Gershwin: Three Preludes
Leonard Bernstein: West Side Story
1.      I feel pretty
2.      A boy like that - I have a love
3.      Tonight  
 
The playing is responsive to the range of idioms, well integrated and technically accomplished, with some especially brilliant trumpet work. All good fun.”
BBC Music Magazine


Nyköpings Teater - Torsdag 16 februari, kl 19.00
Novo Quartet,
  i samarbete med Scenkonst Sörmland

NOVO Quartet grundades i Köpenhamn 2018 och är en av de mest lovande unga ensemblerna i Danmark. Kvartetten är för närvarande baserad i Wien och Köpenhamn och består av violinisterna Kaya Kato Møller och Nikolai Vasili Nedergaard, violasten Daniel Śledziński och cellisten Signe Ebstrup Bitsch.
Kvartetten belönades nyligen med 2:a priset och juryns specialpris vid Trondheim International String Quartet Competition 2021. Ytterligare framgångar inkluderar att vinna Danmarks Radios P2 Chamber Music Competition 2020 och ta emot Léonie Sonning Talent Award 2021.
Kaya Kato Møller spelar på en violin av Josef Guadagnini från 1800, Nikolai Vasili Nedergaard på en violin av David Tecchler från 1706 och Daniel Śledziński på en altfiol av Noémie Viaud från 2021, tack vare generösa lån från Augustinusstiftelsen. Signe Ebstrup Bitsch spelar på en modern cello av Wojchiech Topa som ägs av henne själv.

Program:
Stråkkvartett av Franz Schubert (1798 - 1828), c-moll, 1 sats
Stråkkvartett ac Carl Nielsen (1865 - 1931) nr 1, g-moll
Stråkkvartett av Maurice Ravel (1875 - 1937) F-Dur
 
Kaya Kato Møller
Den danska violinisten (f. 1997) debuterade som 8-åring med National Symphony Orchestra och har sedan dess spelat över hela världen på arenor som Carnegie Hall och Musikverein i Wien.
Som vinnare av nationella och internationella tävlingar har hon fått några av de viktigaste danska priserna som Léonie Sonnings talangpris och Jacob Gade-stipendiet.
Efter förstudier med Alexandre Zapolski gick Kaya in på Kungliga Danske Musikaliska Akademien. Vid sidan av lektioner med Tim Frederiksen och Serguei Azizian har hon uppträtt för violinister som Pinchas Zukerman, Nikolaj Znaider och Gerhard Schulz.
Kaya Møller spelar på en J. Guadagnini-fiol utlånad från Augustinus-stiftelsen och är för närvarande baserad i Köpenhamn, Danmark
 
Nikolai Vasili Nedergaard
Violinisten Nikolai Vasili Nedergaard (f. 2000) är född i Danmark. Han studerar för närvarande vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet för Tim Frederiksen efter tidigare studier hos Alexandre Zapolski. Nedergaard vann andra pris i Stockholm International Violin Competition och fick även ett specialpris för bästa tolkning av ett svenskt verk. Dessutom tog han första priset i Daleki Akordi-tävlingen i Kroatien. Han har deltagit i masterclasses med kända musiker som Milan Vitek och Sergey Kravchenko. Nikolai spelar en Chanot-fiol utlånad från Harby Fonden.
 
Daniel Sledzinski
Violinisten Daniel Sledzinski (f. 1996) är född i Polen. Han läser för närvarande sin magisterexamen vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet som elev till Tim Frederiksen och spelar i Danmarks National Symfoniorkester. Dessutom frilansar han i Kungliga Danske Orkester, Aalborg Symfoniorkester och Färöarnas symfoni. Daniel har deltagit i mästerklasser med stora musiker som Pinchas Zukerman, Laurence Power, Peter Herrestal och Katarzyna Budnik.
 
Signe Ebstrup Bitsch
Cellisten Signe Ebstrup Bitsch (f. 1997) är född i Danmark. Hon läser för närvarande sin masterexamen vid Kungliga Danska Musikkonservatoriet som student till Toke Møldrup, efter tidigare studier hos Morten Zeuthen och Jacob Shaw. Hon bosatte sig nyligen ett år i New York för att arbeta med David Geber på Manhattan School of Music. Signe var finalist och mottagare av ett specialpris vid Svirel International Competition i Slovenien. I Danmark tog hon guldmedaljen och talangpriset vid Berlingske Klassiske Musikkonkurrence. Dessutom fick hon Jacob Gades treåriga Talangpris. Signe har nyligen deltagit i masterclasses med de kända cellisterna Paul Watkins och Torleif Thedéen.

Senaste konserter 2022


New Tide Orquestra
En egensinnig blandning av modern minimalism, argentinsk nytango, klassisk barock och fri improvisation.

New Tide Orquesta har turnerat genom Kina, Turkiet, Ryssland, Brasilien och hela Europa och känner sig lika hemma på ryska rockklubbar som på konserthus i Shanghai. De har gett ut åtta album, vunnit flera priser och gjort musik till flera filmer, bl.a. till Danslärarens återkomst, Searching for Sugarman och Future My Love. 2021 firade New Tide Orquesta 25 år och släppte sin 9. skiva, delvis med musik från föreställningen Mönster Outside som gruppen skapade tillsammans med det Brooklyn-baserade danskompaniet Sidra Bell Dance 2016-2018. 
 
New Tide Orquesta bildades i Göteborg 1996 som kvintett och kallade sig New Tango Orquesta. Det mesta av inspirationen kom då från den argentinska moderna tangon och Per Störby Jutbrings musik trampade nya stigar som snirklade sig runt den store Astor Piazzolla’s karakteristiska nuevo tango-stil.
 
I dag har New Tide Orquesta blivit lite av en institution på den svenska musikkartan, en institution i ständig rörelse. För tillfället utforskar gruppens kompositör Per Störby Jutbring vad man kan göra med enkelheten, vad man kan få den att förmedla när den tolkas av akustiska instrument, trakterade av musiker som lärt känna varandra bättre än de flesta musiker får möjlighet att göra under en karriär. Det senaste albumet ”Spirits: Nursery Rhymes” (2016) skrevs som en konsert, och utgör ett verk med akustisk orkestrering och elektroniska verktyg, som utmanar både musiker och lyssnare till att inte fastna i sin föreställning om genrer eller om hur något ska låta.
 
"Få svenska band har ett så väl samlat och genomgående starkt material som New Tide Orquesta"  – Lars Lovén, Svenska Dagbladet
 
"Över huvud taget är varje liten del imponerande självklar, genomarbetad, helt betagande. Det är en lika stillsamt omtumlande som tankeväckande föreställning som raffinerat skapar sina egna förutsättningar i gränslandet mellan teater, performance, dans, konsert. Kort sagt, ”Sisyfos – back on top”! är ett litet underverk." – Örjan Abrahamsson, DN (Om föreställningen Sisyfos – Back on Top!)

 
Per Störby Jutbring - bandoneon
Livet Nord - violin
Johanna Dahl - cello
Thomas Gustavsson - piano
Josef Kallerdahl - kontrabas
_______________________________

Nyköpings Kammarmusikförening firar 40 år med världsartister!
Kammarmusikföreningen slog på stort och firade sitt 40-års-jubileum med två konserter. Den första ägde rum söndagen den 9 oktober och presen-terade ett ungt virtuospar för - läs och häpna – en hel del unga musikelever och även en hel del av den trogna kammarmusikpubliken.  Som draghästar tjänade vinnarna från 2021-års musiktävlingen ”Ung och Lovande” Theo Hillborg (saxofon) och Julia Isaksson (piano). De träffades 2017 i Londons Kungliga Musikakademi och bildade då en ensemble som försöker tänka utanför ramarna med att vilt blanda genre såsom folkmusik, jazz, klassiskt och modern musik. Juryns prismotivering gäller fortfarande: ”Med ett naturligt artisteri som väcker nyfikenhet och vidgar lyssnarens vyer, bjuder Julia & Theo på musik som rör sig sömlöst mellan genrerna. Framförandet genomsyras av en charmfull kommunikation musikerna emellan, såväl som med publiken”. Man kan häpna över vilka tonvariationer som finns i en saxofon som spelas av en virtuos, i det fallet Theo, från barocka kyrkklockor till skriket av en hel fågelsvärm som presenterades i ”Fuzzy bird sonata” av den japanska tonsättaren Takashi Yoshimatu. Även Julia fick glänsa med några solostycken, bl a Claude Debussys ”Estampes (Grafiska blad)”.

I samma konsert - och för att höra saxofonens välbekanta dansband-sound - fick kulturskolans saxofon-ensemble Koda (ledare Linda Sohlberg) äran att uppträda på scenen och inleda som förband där man spelade sax i klassisk trettiotalsstil som fick publiken att gunga i takten.  Många av den äldre kammarmusikpubliken tyckte att det var på tiden att få höra de olika facetterna som en saxofon kan uttrycka.

Söndagen därpå var det dags för ännu en virtuoskonsert, med Lövstabruks Kammarsolister som gäster, vilka bildar en pianokvintett. Fyra stråkare och en pianist som kommunicerar med varandra på högsta möjliga musikaliska nivå, en upplevelse som musikälskare bara inte fick missa, när man vet att musiken tillhör de mest älskade godbitarna inom klassiska musiken: Sjostakovitj’s respektive Dvoraks pianokvintetter.  Publiken lyssnade fascinerat på dynamiken från svagt till starkt och den enorma kraft som finns, när alla spelar i g-moll hos den  först-
nämnde. Likaså fick man glädjerusningar av de melodiskt friska och folkliga tonerna i A-dur hos den sistnämnde. De fem musikerna lyckades verkligen med att sätta en prägel av europeisk festivalstämning över konserten i Nyköpings Culturum. Alla musiker tillhör idag Sverige- och i vissa fall världseliten bland kammarmusikerna:  Cecilia Zilliacus, violin 1, Tale Olsson, violin 2, Emilie Hörnlund, viola, Antonio Hallongren, cello och Thomas Rudberg, piano. Tack för en oförglömlig konsert.
Heimo Zinko

Jubileumskonsert 1
Culturum - Söndagen 9 oktober, kl 16.00
Duo Julia & Theo – Vinnare av ”Ung och Lovande 2021”

Theo Hillborg, saxofon, och Julia Isaksson, piano,
träffade varandra 2017, under studietiden vid Royal Academy of Music i London. Duon är vinnare av 2021 års final av ”Ung & Lovande”.  ”Med ett naturligt artisteri som väcker nyfikenhet och vidgar lyssnarnas vyer, bjuder Duo Julia & Theo på musik som rör sig sömlöst mellan genrerna. Framträdandet genomsyras av en charmfull kommunikation musikerna emellan.” - Så ljöt Juryns motivering till utnämningen.
 
 Duon Julia & Theo hann redan utveckla en stor repertoar och framträde både i Storbritannien och i Sverige. I repertoaren strävar de efter att tänka outside the box. Duon blandar ofta genrer som folkmusik, jazz, klassisk och modern musik.
 
Theo Hillborg, född 1996, tog sin kandidatexamen på Royal Academy of Music i London med First Class Honours där han studerade för Simon Haram och Martin Speake. Därefter fortsatte han med en masterexamen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Christer Johnsson. Som solist har Theo vunnit priser i nationella och internationella tävlingar som exempelvis Stockholm International Music Competition och Polstjärnepriset. Han är medlem i Stockholms Saxofon­kvartett, en av Europas främsta ensembler för ny musik. Theo är även rutinerad orkestermusiker.
 
Julia Isaksson, född 1996, gjorde sin internationella solistdebut vid 18 års ålder när hon uppträdde för ett fullsatt Laeiszhalle i Hamburg på International Steinway Festival efter att ha vunnit första pris i Steinway Pianofestival i Stockholm 2014. Julia har vunnit pris i flera internationella tävlingar som exempelvis första pris i Feurich International Music Competition i Wien 2016 och andra pris i the Wilfrid Parry Prize 2019. Nyligen har hon även fått andra pris i den prestigefyllda tävlingen Sterndale Bennett Prize 2020. Hon har spelat i Tivolis konsertsal, Göteborgs konserthus och Stockholms konserthus. Julia tog sin kandidatexamen på Royal Academy of Music i London med First Class Honours där hon även går sin mastersutbildning för professor Colin Stone. Hösten 2020 började hon även studera interpretation diplom på Musikhögskolan i Malmö för Francisca Skoogh parallellt med sina studier i London

Jubileumskonsert 2
Culturum - Söndag 16 oktober, 16.00
Lövstabruks Kammarsolister - Stråkkvintett

Fem mästare på respektive instrument som förenats som Lövstabruks Kammarsolister ska musicera med varandra i två av kammarmusikens absoluta mästarverk:
Sjostakovitj’s pianokvintett i g-moll op. 57; Dvorak’s pianokvintett i A-dur op. 81.
Vi i programrådet tror att detta program tillhör de absoluta musikaliska höjdpunkterna i Kammarmusikföreningens 40-åriga liv.

Cecilia Zilliakus (violin)
Genom åren har publiken omfamnat Cecilia Zilliacus lika raffinerade som varma uttolkningar av allt från de stora klassiska och romantiska verken till nutida kammarmusik och samarbeten över genrerna – från Europas mest framstående symfoniorkestrar, dirigenter och komponister till jazzmusiker, folkmusiker, singer song-writers och många andra. Utbyte mellan medmusikanter och kontakt med publiken är ledstjärnor för de sammanhang som hon väljer eller initierar.
”Jag vill befinna mig i sammanhang där det är viktigt att just jag bidrar med min särprägel – precis som de andra musikerna bidrar med sin – och att vårt arbete tillsammans blir större än delarna.” Cecilias Zilliacus arbete med att lyfta fram okända tonsättare, både manliga och kvinnliga, har lett till en mycket bred repertoar. Hon samarbetar regelbundet med internationellt verksamma musiker, kompositörer och dirigenter, och har gjort en rad uppmärksammade skivinspelningar, varav flera belönats med Grammis. Som solist har hon framträtt med de flesta svenska symfoniorkestrar samt många nordiska och europeiska. Cecilia Zilliacus är konstnärlig ledare för Katrina Kammarmusik på Åland samt för Musikfestspelen Korsholm i Finland. Hon är dessutom en drivande kraft i den flerfaldigt prisbelönade svenska stråktrion ZilliacusPersso Raitinen. Cecilia Zilliacus är utbildad i Stockholm och i Köln. Hon är professor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Violinen är sedan många år en Nicola Gagliano från Järnåkerfonden.

Julia Kretz-Larsson (violin)
har studerat för Marianne Boettcher och Thomas Thompson i Berlin och för Josef Suk i Prag. Med Julius Stern pianotrio har hon vunnit priser vid flera internationella tävlingar. Hon är medlem i kammarmusikensemble Spectrum Concerts Berlin, som har sin egen konsertserie i Berliner Philharmonie Kammermusiksaal och har med dem även spelat i konserthus som Carnegie Hall i New York och Concertgebouw Amsterdam. År 2006 blev Julia Kretz-Larsson medlem av Lucerne Festival Orchestra, ledd av Claudio Abbado, och sedan 2008 har hon varit medlem i Mahler Chamber Orchestra, från 2011 som stämledare. Julia är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och är lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Julia har regelbundet spelat kammarmusikkonserter med ett flertal internationella artister och har spelat på festivaler som Salzburger Festspiele, Internationella Kammarmusikfestivalen i Utrecht, Julian Rachlin and Friends, Schleswig-Holstein Musikfestival och Vinterfest. Hon har spelat in kammarmusik för bland annat BIS, NAXOS, Harmonia Mundi.

Antonio Hallongren (cello)
är pristagare i flera svenska och internationella tävlingar. Han gjorde  sin Debut i Carnegie Hall, Weill Hall i Tjajkovskijs ”Variationer på ett rokokotema” som vinnare av New York Concerti Sinfoniettas solisttävling. Han är medgrundare och konstnärlig ledare för Lövstabruks Kammarmusikfestival, grundad 2013. Hallongren är utbildad vid masterprogrammet vid Juilliard School där han studerade för David Finckel och Richard Aaron. Bland tidigare lärare finns Ola Karlsson, Julia Lichten, Mats Rondin & Harro Ruijsenaars. Som kammarmusiker har Hallongren uppträtt tillsammans med världsberömda artister som Michael Amory (Brentano Quartet), Miguel Da Silva (Ysaÿe Quartet), Robert McDonald, Staffan Scheja och Eugene Drucker & Philip Setzer (Emerson String Quartet). Antonio spelar på en cello av J. F. Lott tillverkad 1727, vänligt utlånad från Järnåkerfonden.
 

Riikka Repo (viola)
är en passionerad kammarmusiker som regelbundet framträder på ett flertal internationella scener i olika konstellationer. Riikka har studerat för David Takeno i London, Lars Anders Tomter på Edsbergs kammarmusik-institut och vid Sibelius­akademien i Helsingfors för Jouko Mansnerus där hon år 2008 diplomerades med högsta betyg. 2008-2013 var Riikka anställd i Kungliga Filharmoniska orkestern och sedan 2014 innehar hon tjänsten som alternerande stämledare i Sveriges Radios symfoniorkester. Riikka är också medlem i The Chamber Orchestra of Europe och Vamlingbo-kvartetten och turnerar dessutom flitigt med andra olika ensembler och orkestrar. Riikka spelar på en Maggini viola, utlånad av Järnåkerfonden.
 

Thomas Rudberg (piano)
Thomas Rudberg (f.1991 i Belgien) flyttade till Sverige 2001. Efter sina studier på Kungliga Musikhögskolan för prof. Staffan Scheja tog han sin master och solistdiplom på Edsbergs Musikinstitut för prof. Mats Widlund. Sedan 2016 innehar Thomas en tjänst som högskolelektor vid Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Både som solist och kammarmusiker har Thomas spelat och turnerat i Sverige, Europa, USA, Japan och Kanada. Han har uppträtt på scener såsom Konserthuset i Stockholm, Carnegie Hall, Berwaldhallen och Göteborgs konserthus. Thomas har en stor kammarmusik­repertoar och är en flitigt anlitad kammarmusiker.
 

Hjortensbergskyrkan - Torsdag 8 september kl 19.00
Arvid Eriksson - baryton.
Kvartett: André Kaufman - violin, Märta Eriksson - viola, Maja Molander - cello och Karin Birgersson - piano.

"Pianokvartett med sång "

Arvid Eriksson
föddes 1988 i Uddevalla, är uppvuxen i Göteborg och har sedan 2016 bott i Stockholm. Han stude­rade vid Kungliga Musik­högskolan, där han tog sin kandidatexamen 2021. Hans lärare under utbildningen var Petteri Salomaa och Bo Rosen­kull.
 
Arvid har fokuserat på konstsång och barockmusik och har utvecklat detta på masterclasses för bland andra Anne Sofie von Otter och Peter Mattei. Han har uppträtt i konserthusen i Stockholm och Göteborg och i Sveriges Radio P2. Våren 2021 var han solist i Faurés Requiem när den framfördes i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Sveriges Radios Kör under ledning av Simon Crawford-Phillips.
 
Arvid är medlem i den välrenommerade ensemblen Göteborg Baroque och hörs ofta som solist i oratorier, bl a Johannes-passionen, Matteus-passionen, Händels Messias, Skapelsen av J. Haydn samt Requiem av Mozart och Fauré med flera. Arvid har även framfört kända sångcykler som Schumanns Dichterliebe och Mahlers Rückert-Lieder och många andra sånger och lieder. Närmast hjärtat ligger dock de svenska konstsångenar av bland andra Stenhammar, Rangström och Peterson-Berger.

Kvartetten

Maja Molander - cello
är utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och vid Birmingham Conservatoire. Sedan 2013 är hon medlem i Malva Kvartetten. Maja är bekant med många olika musikgenrer, har bland annat turnerat världen över med popensemblen the Gothenburg String Theory och är sedan 2018 medlem i Jemtlands Salongsorkester.
 

Karin Birgersson - piano
har efter masterstudier vid Royal Academy of Music i London etablerat sig som kammarmusiker och orkester­pianist. De senaste åren har inneburit engagemang för
bl a Göteborgs Symfoniker, Göteborgsoperan och Svenska Kammarorkestern. Sedan en tid tillbaka är hon också programledare för ”Klassiska konserten” i Sveriges Radio P2.

André Kaufman - violin,
har redan hunnit utmärka sig som en av sin generations mest talangfulla violinister och uppträder regelbundet både som solist och kammar­musiker. Han vann 2019 en internationell uttagning för en termin på Royal College i London för den legendariske Itzhak Rashkovsky och är för närvarande tillbaka i Sverige som student vid Edsbergs Slott i Stockholm.

Märta Eriksson - viola
är utbildad i Göteborg och Berlin med studier för Johanna Persson och Friedemann Weigle. Hon är en väletablerad orkestermusiker med engagemang i flertalet av Sveriges orkestrar, och även kammarmusiker. Hon är en av grundarna till den prisbelönta Sjöströmska Kvartetten, och är alltsedan starten 2007 medlem i ensemblen.
 

Hjortensbergskyrkan - Söndag den 28 augusti kl 16.00
Bashar Sharifah -
cello, Örjan Carlsson - trummor, Marcus Utbult - kontrabas, Fredrik Hamra - trummor

"Crossover på cello"

Bashar Sharifah
Det är ovanligt att höra en cellist blanda västerländsk klassisk musik med arabisk-, jazz-, fusion- och latinmusik. Men för Bashar Sharifa, född i syriska Aleppo, är det en självklarhet. Bashar växte upp i ett hem präglat av kultur och musik från alla världens hörn.
 
Han började studera cello vid 10 års ålder vid det arabiska klassiska musikinstitutet, där arabisk musik lärdes ut såväl som västerländsk klassisk musik. Han studerade för den armenska läraren Sarkis Koshkarian som var inspirationen bakom Sharifahs kärlek till cellon. Sharifah fortsatte att ta lektioner hos den ryska cellisten Konstantin Popov, som hjälpte honom att forma den tekniska utvecklingen och ljudet som cellist. Vid 15 års ålder blev han medlem i den orientaliska orkestern i Aleppo.
 
Sedan 2012 lever Bashar i Sverige, numera Göteborg, och har byggt vidare på sitt nätverk av musiker och projekt. Bashar släppte i april 2021 albumet ”New Times”, vars titel pekar mot en bättre framtid. Albumet är producerat i samarbete med musikerna som uppträder i dagens konsert.
 

Bandet:
Örjan Carlsson - piano, Marcus Utbult - kontrabas, Fredrik Hamrå - trummor

Bandet spelar Jazz i olika konstellationer och har tillsammans med Bashar Sharifah producerat Albumet New times. New Times är titeln som sammanfattar Sharifahs hopp om en bättre framtid, varje bit i albumet är en känslomässig fas som Sharifah har gått igenom under de senaste åren.

Konserten innehåller originalstycken komponerade och arrangerade av Sharifah och hans vän basisten Marcus Utbult samt några andra klassiska arabiska stycken, arrangerade av Sharifah i modern andemening, som är påverkade av hans bakgrund som musiker som ska sammanföra öst och väst.
 

Hjortensbergskyrkan - Torsdag den 11 augusti kl 19.00

”Ung svensk Solist”

Duo  Albin Uusijärvi (viola) –
Maria Rostotsky (piano)
Vi är mycket stolta över att få presentera en ny ung och lovande svensk solist. Albin Uusijärvi är född 1995 i Nyköping och har redan spelat som solist med Göteborgs Symfoniker och Edsbergs Kammarorkester. Han ackompanjeras av Maria Rostotsky (piano) som är en av Sveriges mes mångsidiga musiker och specialist på kammarmusik.
Albin Uusijärvi
föddes 1995 i Nyköping. Vid 6 års ålder började han spela fiol, men bara 6 år senare bytte han till dess något större och mörkare klingande syskon – violan. Han har byggt en stark re­lation till dess unika ljud och repertoar. Kammarmusiken har blivit hans stora fokus. Albin fick 2014 polstjärnepriset och vann 2019 priset som årets bästa ungdomssolist i klassisk musik på Konserthuset i Göteborg. Albin var finalist i “Ung och Lovande” året 2021 med Duo Wallner & Uusijärvi. I början av 2022 flyttade Albin till Berlin för utbildning på prestigefyllde ”Karajan-Akademie der Berlin Philharmoniker” och därefter har Albin även börjat spela som gäst med Berliner Philharmoniker.

Maria Rostotsky
Maria Rostotsky undervisar i piano på Lilla Akademien. Hon är internationellt verksam som solist och kammarmusiker, utbildad vid Royal Academy of Music i London där hon erhöll Bachelor of Music 1st class Honours. År 1998 återvände hon till Sverige och KMH där hon tog Solistdiplom för prof. Staffan Scheja, och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges mest mångsidiga musiker inom Kammarmusiken. Hon framträder ofta i samarbete med andra konstformer. Hon är en av initiativtagarna till kammarmusikserien Chambre Giljotin, som bjuder in till en närhet mellan musik och publik som inte finns i traditionella konsertsalar.
          ”Jag har erfarenhet av såväl den ryska som den europeiska pianoskolan, och söker i min                         undervisning kombinera dessa med ett utforskande av scenens olika möjligheter och  anspråk.”

Hjortensbergskyrkan - Söndag 8 maj klockan 16.00
On y va Ensemble - Sibelius dansar Tango

Gaianeh Pilossian (violin), 
Anja Strautmanis (violoncello) och 
Amanda Elvin (piano) började spela tillsammans redan 2009, då under namnet Donna trio. De studerade vid denna tid vid Programmet för kammarmusik vid Musikhögskolan i Örebro, och började sitt samarbete med att spela tango nuevo av den argentinske kompositören Astor Piazzolla. Snart insåg trion sin gemensamma förkärlek för just tangomusiken och för sceniska uttryck, och trots att gruppen under flera år pga studier var utspridda över landet fortsatte de spela tillsammans. 2013 bosatte de sig alla tre i Stockholm/Uppsala, vilket ledde till en nysatsning, nu under namnet On y va Ensemble.
 
Med sin nysatsning 2013 valde On y va Ensem­beln att sätta ihop ett program där tango­musiken helt stod i fokus. I Rakt i hjärtat sträckte sig repertoaren från den traditionella tangons stjärnor som Carlos Gardel, via tango nuevon ända fram till tango komponerad i 2000-talets Sverige - Johan Ulléns De sju döds­synderna. Samtidigt tog ensemblen också ytterligare ett steg i den sceniska riktningen, och började experimen­tera med rörelsen och placeringen i sina konserter. Ambi­tionen var och är att genom att spela kammarmusik på ett fysiskt och visuellt sätt nå ut till publiken, ge dem tillfälle att drömma sig bort och bli inspirerade av musi­kens energi. Förhållningssättet att integrera det sceniska uttrycket med det musikaliska framförandet upp­skattades både av publiken och Helge Ax:son Johnsons stiftelse, som i juni 2014 tilldelade trion ett stipendium för att kunna fortsätta arbetet.
 
Gaianeh Pilossian (violin)
är en klassiskt skolad violinist som rör sig fritt inom musik- och scenkonstvärlden. Verksam som frilansmusiker sedan 2012 är hon ofta anlitad vid olika pop- och jazzsammanhang, inspelningar, föreställningar samt som kammar- och orkestermusiker.
 
Anja Strautmanis (cello)
Utbildad vid Programmet för Kammarmusik vid Musikhögskolan i Örebro samt SNOA (Swedish National Orchestra Academy). Verkar nu som frilansmusiker i Uppsala-Stockholmsområdet. Är fast medlem i två ensembler utöver denna trio. Anja har tidigare varit med i två uppsättningar på Stadra sommarscen som teatermusiker, har även turnerat med föreställningen ”Sånger av Jacques Brel”. Medverkar regelbundet i olika sammansatta ensembler vid kyrkokonserter.
 
Amanda Elvin (piano)
Amanda känner sig lika hemma inom kammarmusiken som i körvärlden och på operan. Hon frilansar som ackompanjatör och repetitör men har efterhand blivit alltmer fokuserad på dirigering. Hon är utbildad vid Programmet för Kammarmusik vid Musikhögskolan i Örebro, samt masterutbildningen Vocal coach vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har också en magisterexamen i kördirigering från Högskolan för scen och musik i Göteborg. Amanda leder för närvarande ”Bolags­stämmorna”, Handelshögskolan i Göteborgs studentkör, och har även varit dirigent och konstnärlig ledare för bl a Göteborgs motettkör och Birkakören Stockholm.
 
Program: Sibelius dansar Tango
Ensemblen har skapat en fiktiv karaktär inspirerad av verklighetens Jean Sibelius och placerat honom i ett musikaliskt landskap fyllt av argentinsk tango. I denna sagoskog bestående av virvlande vals, sjungande träd, svanar och vattendroppar får Sibelius tankar sväva fritt. Vi får ta del av kompositörens funderingar genom åldrarna - kring livet, konsten och naturen. Men också självtvivlet och hybrisen - allt vävs samman i ord och musik. Repertoaren i konserten sträcker sig från ännu opublicerade verk av den unge Jean Sibelius till välkända 'Valse Triste'. Elena Kats-Chernins vilda svanar och Piazzollas argentinska årstider skapar kontraster och illustrerar det musikaliska landskapet. Konserten hade premiär i juni 2015 och blev ensemblens största succé hittills.
 

Nyköpings Teater – Söndag, 20 februari, kl 16.00  
Piazzollas sånger - en hyllning! 

Astor Piazzolla, en kompositör och bandoneonist verkligen värd att fira! Han förändrade inte bara en hel genre utan spred också sin version av tangon över hela världen och in i de musikaliska finrummen. Musikaliskt knöt argentinaren Piazzolla från och med 1950-talet an till såväl jazz som den tidens konstmusik och lämnade därmed den traditionella tangon till förmån för den nya stil som kom att benämnas tango nuevo.
Susanna Levonen & gitarristen David Härenstam med ett passionerat intresse för tangon möter en av landets mest framstående violinister, Nils-Erik Sparf samt Kungliga Hovkapellets soloflöjtis Peter Fridholm! Det blir en konsert helt i Piazzollas fotspår!

Susanna Levonen (sopran)
är född i Tammerfors och har studerat i både Sverige och Finland. Hon hör till den fasta ensemblen vid Norrlandsoperan, men har även sjungit vid Malmö Opera, Folkoperan, Göteborgsoperan och har gästat orkestrar och operahus i bl a Tyskland, Österrike, Belgien och Uruguay. Hon har prisats för starka rollporträtt såsom Salome, Carmen, Marie i Wozzeck, Amneris i Aida och Eboli i Don Carlo. För sin Sieglinde i Valkyrian på Wermland Opera nominerades hon till Årets sångerska av Opernwelt.
 
David Härenstam (gitarr)
har efter att ha avslutat sina högre musikerstudier med en Advanced Diploma för Professor John Mills vid Royal Welsh College of Music and Drama, medverkat på många CD, radio och TV inspelningar. Han har turnerat i Europa, Kina och Australien som solist och i olika ensembler. Musik som sträcker från Argentinsk tango och klassisk musik till improvisationer med egna ”David Härenstam Trio”. David har också spelat in sju skivor i eget namn som prisats av internationell press.
 

Nils-Erik Sparf (violin)
Han har varit konsertmästare i Kungliga Hovkapellet och 1: e konsertmästare i Kgl Filharmoniska Orkestern i Stockholm innan han blev en av tre konsertmästare i Uppsala Kammarorkester och i Uppsala Kammarsolister. Han är även primarie i Drottningholms Barockensemble och konsertmästare i Stockholms Sinfonietta. Nils-Erik Sparf är verksam som solist och kammarmusiker över hela världen och finns representerad på ett stort antal grammofoninspelningar. I januari 2004 erhöll Nils-Erik Sparf medaljen ”Litteris et Artibus” av kung Carl XVI Gustaf.

Peter Fridholm (flöjt)
Innehar för närvarande tjänsten som soloflöjtist i Kungliga Hovkapellet. Han var soloflöjtist även vid bl a Norrköpings Symfoniorkester och Sveriges Radio symfoni­orkester. Peter utbildades vid musikhögskolorna i Malmö och Stockholm och deltog bl a i Master Classes för Andrea Blau och William Bennet. Han var 2000 ”Artist i Residence” vid Centre of Fine Arts våren 2000.  Han medverkade tillsammans med den rumänske pianisten Andrej Rares Saghin vid en kammarmusikfestival i Rom 2002.

Program
Libertango Arr: David Härenstam 
Chiquilín de Bachin  - Arr: David Härenstam 
Oblivion  - Arr: David Härenstam Los pájaros perdidos  - Arr: David Härenstam 
Balada para un loco  - Arr: David Härenstam 
Histoire du tango
          1900 Bordel 
          1930 Café 
          1960 Nightclub
          Concert dáujourd´hui 
Los pájaros perdidos  
Yo soy María (a-moll)  - Arr: David Härenstam 
Balada para mi muerte  - Arr: David Härenstam 

: