Artister

Trio CWZ

Duon Pontus Carron och Kristina Winiarski spelade våren 2017 för första gången tillsammans med Philip Zuckerman. Det uppstod direkt ett naturligt samspel och Trio CZW var född. Denna unga trio är hyllade av såväl publik som kritiker för sin talang och briljans. Alla tre är sedan tidigare etablerade solister på den svenska och internationella musikscenen. De är även prisvinnare genom Pontus Carrons vinst i Stockholm International Piano Competition (2017) samt en delad tredje placering tillsammans med Kristina Winiarski vid International Duo Competition (2017) i Katrineholm. Pontus, Kristina och Philip delar en genuin passion för kammarmusik.

Pontus Carron föddes 1993 i musikaliska familjen i Stockholm och började spela piano vid 8 års ålder. Hans huvudlärare genom åren har varit Ingeborg Klose-Akesson, Ann-Sofi Klingberg och Stefan Bojsten (Royal College of Musik i Stockholm) och på våren 2017 avslutade han sina masterstudier på det utmärkta Edsberg Musikinstitutet i Stockholm under ledning av prof. Mats Widlund. Pontus har deltagit i flera mästarkurser med kända pianister och professorer som Konstantin Bogino, Angela Hewitt, Andrea Padova, Valentina Lisitsa, Marianna Shirinyan, Staffan Scheja och Leslie Howard.

Kristina Winiarski (f. 1994 i Stockholm) började spela cello som 6-åring. Hon har trots sin unga ålder redan fått möjlighet att vara solist med ett flertal orkestrar internationellt, bl a med Zagrebs Filharmoni i Kroatien, National Symphony Orchestra i Washington DC, USA, National Philharmonic i Maryland,USA och St Petersburgs Statliga Symfoniorkester i Ryssland. Hon har mottagit stipendier från Kungliga musikaliska akademin, Sandrews Stipendiefond och Frimurarorden i Stockholm, samt vunnit en rad utmärkelser vid tävlingar i Sverige, Danmark, Estland och i USA.

.
Philip Zuckerman är en 20-årig violinist från Örebro och började spela fiol i fem-års åldern. Hans musikkarriär började två år senare med välgören­hetskonserter för ”Världens Barn” och sedan dess har han framträtt som solist och kammarmusiker världen över. Han har uppträtt i bl a Blå Hallen i Stadshuset i Stockholm, Kungliga kapellet i Kungliga Svenska palatset och i Gripsholms slott för drottning Silvia, liksom internationellt i Juilliard Paul och Morse Halls och Lincoln Center Peter Jay Sharp Theatre. Philipp har deltagit i en rad internationella Festivaler och medverkat i mästarkuser med bl a Itzhak Perlman och studerar för närvarande på The Juilliard School med Catherine Cho och Sylvia Rosenberg.

Ingmar Bergman och en flygel

14 juli 2018 skulle Ingmar Bergman fyllt 100 år.
"Om jag var tvungen att välja mellan att förlora hörseln eller synen – då skulle jag behålla hörseln" – ett anmärkningsvärt uttalande av en filmregissör världsberömd för sitt bildspråk. Ingmar Bergmans kärlek till musiken manifesteras i de flesta av hans filmer.
 
Under sina sista år på Fårö var musiken ett viktigt sällskap och ur sin stora samling LP-skivor valde han omsorgsfullt ut vad eftermiddagen skulle ägnas åt. Han kunde senare ringa sina många vänner och tv-producenten Marie Nyreröd var en av dem han ofta ringde. Hon gjorde 2004 tre dokumentärer om och med Ingmar Bergman och producerade 2005 hans Sommar i P1 för Sveriges Radio, som han ägnade åt musiken med den avslutade frågan Varifrån kommer musiken? Ofta var hans rollkaraktärer i filmerna musiker, och i synnerhet konsertpianister.
 
En av hans favoritmusiker var Roland Pöntinen, som i sommar framför några av de musikstycken som Ingmar Bergman ofta använde i sina filmer. Det blir musik av bland annat Frédéric Chopin, Robert Schumann, Johann Sebastian Bach och Franz Schubert.

Marie Elisabeth Nyreröd, född 19 juli 1955 i Arvika, är en svensk journalist, TV-producent och filmare. Nyreröd studerade journalistik vid Stockholms universitet och kom 1980 till Sveriges Television, där hon sedan huvudsakligen varit verksam. 1987 började hon på SVT:s kulturredaktion och har där verkat som reporter respektive producent för ett flertal program inom framför allt film, teater och litteratur, däribland Nike, Kobra och Dramat i TV-soffan (2004), om TV-teaterns historia. Sedan 2005 har hon arbetat med litteraturprogrammet Babel, sedan 2010 som dess projektledare.

Roland Pöntinen har efter sin Debut med de Kungliga Filharmonikerna 1981 spelat med de stora orkestrarna i hela världen och spelat de stora piano­konserterna, bl a Griegs and Ligetis konserter. Under de senaste två säsongerna har han turnerat Japan, Taiwan, England, Skandinavien och Holland. I juni 2017 spelade Pöntinen in Bernsteins ”The Age of anxietyy” med den Arktiska Filharmoniska Orkestern, som leds av Christian Lindberg.

Pöntinens diskografi omfattar i det närmaste 100 inspelningar.

Romansafton  ”Sagolikt”

Daniel Beskow har studerat vid Kungliga Musikakademin och Edsbergs Musikinstitut i Stockholm, följt av studier i Norge med Jiri Hlinka och i London med Peter Feuchtwanger. Han har tagit sin solistkandidat vid Kungliga Musikhögskolan och deltagit i Master Classes med bl a Andrzej Jasinski, Ronald Bräutigam, Liisa Pohjola och Hans Leygraf.

Daniel har fått många priser och utmärkelser inklusive 1: a pris på Kungliga Musikhögskolan Solisttävling 2010, där han också vann 1: a pris i Chamber Music Competition 2010. Och han var en prisvinnare i Akademins pianotävling 2012. Han vann publikumspriset i Danmarks Radio P2-tävling 2011 och var finalist i den "unga och lovande – tävlingen” i Sverige 2011.
 
Daniel Beskow är en pianist som fångar publiken med sin scenpresens och sant musikalitet. Han trivs med att arbeta med sångare och gästade 2017 Nyköpings Kammarmusikdagarna med  Winterreise tillsammans med Barytonen Johannes Held.  Årets turné sker tillsammans med  mezzosopranen

 Josefine Andersson, som studerade 2009-2012 vid Operaakademiet i Köpenhamn, där hennes sånglärare var Kirsten Buhl Möller. Hon antogs vid Operaakademiet efter förberedande sångstudier vid Birkagårdens Folkhögskola i Stockholm, Vadstena Folkhögskola och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Josefine har även deltagit i mästarklasser för bl.a. Dorothy Irving, Martin Isepp, Torbjörn Lillieqvist, Mikael Eliasen, Hans Peter Blochwitz, Felicity Palmer och Helmut Deutsch.
Sommaren 2011 antogs Josefine till operafestivalen i Aix-en-Provences akademi för unga sångare, varefter hon engagerades av Öresundsoperan för titelrollen i Rossinis opera Askungen (La Cenerentola).

Våren 2012 debuterade hon på Folkoperan i Stockholm som Sesto i Händels Julius Caesar. 2013 var hon altsolist i Rossinis Petite messe Solennelle under Aalborg Opera Festival. Sommaren 2013 sjöng hon rollen Hermia i Stiftelsen Läckö Slotts nyuppsättning av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm. Våren 2014 sjöng hon Mercedes i Trondheim Symfoniorkesters uppsättning av Carmen. Josefine har tilldelats en mängd stipendier för unga sångare, bl.a. ur Kungliga Musikaliska Akademiens fonder samt från Det Kongelige Danske Musik-konservatorium.

Treitler kvartetten


TREITLERKVARTETTEN är en av Sveriges mest uppmärksammade stråkkvartetter. Sedan kvartetten bildades 2012 har de etablerat sig som en återkommande ensemble vid festivaler och kammarmusikserier i Sverige såsom " Musik vid Siljan", Värmländska "Kammarmusik i Vintertid”, "Kammarmusikfestival i Allhelgonakyrkan" och Södertälje Kammarmusikfestival. Internationella uppdrag inkluderar recitaler vid Villa Hagalund i Helsingfors, Greenfield Hall, New York, Teatro Sociale "Camogli in Musica", Genova Italien, och deras UK debut vid Conway Hall, London. Deras intensiva framträdanden har fångat såväl publik som kritiker.
 I pressen har TREITLERkvartettens energiska stil jämförts med Freskkvartettens. Kvartetten blev Kungliga Musikaliska Akademiens ensemblestipendiater 2016 och har även tilldelats stipendium från Gålöstiftelsen. TREITLERkvartetten har coachats av Lars-Gunnar Bodin (f.d. Freskkvartetten) och medlemmar ur Juilliardkvartetten, Tokyokvartetten, American Quartet och Brentanokvartetten vid Robert Mann String Quartet Institute i New York. Hösten 2018 väntar TREITLERkvartettens första konsert i Stockholms Konserthus stråkkvartettserie.