Nästa konsert

Magnus Holmander

Magnus Holmanders passion för nutida musik och experimentella nyfikenhet, både som musiker och artist, har resulterat i nära samarbeten med många svenska kompositörer, bl.a. Rolf Martinsson och Anders Hillborg. Detta har lett till en rad solistuppdrag i t.ex. Royal Festival Hall i London, Auditorium i Milano, Stockholms konserthus, Berwaldhallen och Grieghallen i Bergen.
2013-2017 deltog Magnus som klarinettist, magiker och dansare i Martin Frösts produktioner Dollhouse och Genesis som vid flera tillfällen spelades vid konserthus runt om i Norden. I maj 2017 deltog Magnus, tillsammans med accordionisten Irina Seroytuk, i Sveriges största tävling för kammarmusik "Ung & Lovande". Med egenskrivna arrangemang lyckades de vinna tävlingen med motivationen "Med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suveränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld".
Magnus Holmander blev 2017 utnämnd till "Ung Svensk Solist" av Scenkonst Sörmland. För säsong 2019/2020 är Magnus en av sex musiker över hela Europa som har tilldelats "Rising Star artist" av European Concert Hall Organization (ECHO). Priset innebär en turné bland ett femtontal konserthus i Europa. Under denna säsong kommer Magnus att ge recitals i bl.a. Musikverein i Wien, Het Concertgebouw i Amsterdam, L'auditori i Barcelona,Elbphilharmonie in Hamburg och CU de la musique i Paris.
Magnus tog sin kandidat- och masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och studerade för Hermann Stefånsson och Emil Jonason. Nyligen skrev den lovande kompositören Ylva Fred ett verk för klarinett och piano där Magnus använder sina färdigheter som magiker för att få klarinetten att sväva.
 

Henrik Måwe

Gustav Henrik Måwe har studerat vid Sibelius-Akademin för Hui-Ying Liu-Tawaststjerna och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Staffan Scheja samt för Hans Pålsson och Hans Leygraf. Han har framträtt i de flesta europeiska länder samt USA, Asien och Sydafrika liksom i svensk TV och radio.
Henrik Måwe har tilldelats flera stipendier, bland annat 2008 Rosenborg-Gehrmans musikstipendium och 2009 Kjerstin Dellerts stipendium på Confidencen. Han är även Young Steinway Artist. 

 

Planerade konserter

BachensembleN
Sommaren 2019 tog BachEnsembleN Sörmland, bestående av fem sörmländska
musiker, med sig musik från familjen Bach ut på en musikalisk resa! Hur kan det
låta då medlemmar ur Bach-släkten besöker Sörmland? Det har tagits emot med succé och publikens jubel!
Inför sommaren 2020 tar sig denna kvintett an nya toner ur olika verk ur familjens
Bachs rika opuslista. Vare sig det handlar om duos, trio, kvartetter eller kvintetter
blir det innerliga möten med fantastiska toner. Och för att få svar på dessa frågor
arrangerar ensemblens egen musiker och kompositör Olle Lindberg det mesta.
 
Agnes Lindberg  (sopran, violin)
Tillsammans med sin man Olle Lindberg har Agnes Enerlund Lindberg i duon A&O turnerat runtom i Sverige, Tyskland och Irland.

Anette Kumlin (oboe, oboe d´amore)
Anette Kumlin, oboisten på Scenkonst Sörmland, är anställd länsmusiker och frilansande musiker är känd för sin professionalitet vare sig hon spelar på oboe eller oboe d´amore. Hennes närvaro, varma ton och fina klang är kännetecknande för Anette Kumlin.

Åsa Karlberg (flöjt)
Åsa Karlberg är utbildad vid dåvarande Göteborgs musikhögskola och är en mångsidig kammarmusiker med en fot i Scenkonst Sörmland och en i frilanslivet. Hon är medlem och spelar bl a med flöjtkvartetten 40f, orkestern Rebaroque, och Drottningholmsteaterns orkester.

Suzanna Kroon-Hahr (cembalo)
Suzanna är en musiker med stor bredd som gärna tar sig an musik ur olika genrer. Hon är i grunden pianist och vann 1986 en internationell pianotävling i Paris, anordnad av Conservatoire international de Paris. Mitt i livet valde hon att komplettera sina utbildningar med en kantorsexamen. Som mångårig kyrkomusiker i Mariefreds församling har Suzanne mer och mer dragits även till cembalon och dess rika repertoar.

Olle Lindberg (kontrabas, gitarr, arrangör)
Olle Lindberg utbildades vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han är idag verksam som musiker, sångare, tonsättare samt musiklärare på musikhögskolan i Stockholm. Hans Requiem uruppfördes i höst 2019 i Stockholm och därefter i Nyköping.
 
Program
Olle Lindberg arrangerar olika verk av Bach:arna för oväntade instrumentsammansättningar, varvat med traditionella former, från duoformat till kvintett utlovas en omväxlande och överraskande konsert. Ensemblens tanke och syfte är att låta dig som lyssnare höra Bach med nya öron:

Ensemble Åtta
Ren slump gjorde Ensemble Åtta till ett band. Radiokören tvingades 2016
att tacka nej till att medverka på den svensk-franska festivalen Sommarnattens toner i Roslagen. I stället ombads några av körens medlemmar sätta samman en mindre ensemble och resa dit. Det gav mersmak och året efter var det dags för Kuhmo kammarmusikfestival i norra Finland.
 
”Ypperligt framförd Debussy av rikssvenska a cappellaoktetten” skrev Hufvudstadsbladet och så var ensemblens fortlevnad ett faktum.
”Våra röster passar bra ihop, och vi har en bra banddynamik” berättar tenoren Love Tronner som tillsammans med Jennie Eriksson, Sofia Niklasson, Christiane Höjlund, Tove Nilsson, Fredrik Mattsson, Johan Pejler och Erik Arnelöf ingår i oktetten. Ensemble Åttas grundidé är att göra musik tänkt för större ensembler med en liten besättning. När de väljer repertoar letar de åtta- eller sexstämmiga stycken som passar för en intim och lekfull tolkning. ”Det kan vara krävande att bära en stämma själv,” säger Love Tronner, ”men det är roligt att både ansvara för sin egen prestation och samtidigt tillsammans se till att den konstnärliga helheten blir som vi vill ha den.”
Trehundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna av sitt slag.
Åtta medlemmar av radiokören utgör nu Ensemble Åtta. Som applicerar denna tradition på musik för en a-capella oktett.
 
Medverkande:
Jennie Eriksson Nordin (sopran)
Sofia Niklasson (sopran)
Cristiane Höjlund (alt)
Tove Nilsson (alt)
Fredrik Mattsson (tenor)
Love Tronner (tenor)
Johan Pejler (bas)
Erik Arnelöf (bas)                     

Lördag den 21 november, kl 16.00
Gamla Tingshuset
 
Ensemble Odd Size  – Something old and something stolen

 
Odd Size är en ensemble med rötter från Göteborg som består av fyra professionella barockmusiker som ofta spelar i ledande barockensembler i Skandinavien, såsom Barokksolistene (N), Concerto Copenhagen (DK), Göteborg Baroque (S).
Odd Sizes vision är att skapa föreställningar som syftar till att utvidga gränserna bortom kontrollerad "perfektion" i svettiga tarmsträngar, groove, spelglädje och humor. De vill återuppliva ett perspektiv på klassisk musik som är kreativ och full av impro­visation och som tänjer gränserna för den speciella musikstilen utan att bryta dem. En del av inspirationen kommer från jazz och folkmusik, men de kallar sig fortfarande barockmusiker.
 

Elisabeth Holmertz (sång)
”Jag har varit sångare hela mitt liv, och hela mitt liv har jag vandrat mellan genrer och stilar med hopp om att hitta ett uttryck som är Mitt och en röst som är Jag. I mitt fall verkar det finnas så många att jag måste hoppa mellan dem. Men jag älskar att jag en dag kommer att arbeta med den tickande metronomen, mäta stänger med en linjal, lägga pussel med anteckningarna på linjerna, långsamt utarbeta logiken i en komplex ny poäng och skjuta min röst till det extrema och nästa dag kommer jag att sjunka in i de bekanta harmonierna från en 1600-tals passacaglia och bara ... sjunga. ”

 Johannes Lundberg (kontrabas)

 

Fredrik Bock (gitarr)
”Sedan jag studerade i Danmark och Tyskland har jag arbetat som lutenist och gitarrist under de senaste 15 åren. Jag spelar ofta och gärna med ensembler som Barokksolistene (NO) och Concerto Copenhagen (DK), men mitt intresse och nyfikenhet gentemot andra genrer leder ofta till musikaliska möten utanför de etablerade plattformarna för renässans och barockmusik: en dags låtar på folkmusik, andra dagar pubmusik och ibland helt nyskriven musik. Som lutspelare spelar jag ofta flera instrument (även om det inte samtidigt): teorbo, archlute, renässansluta och barockgitarr. Särskilt mycket tycker jag om att spela ett litet instrument, släkting till barockgitarren, som heter Charango.”
 

Per Buhre (violin)
”Jag har alltid haft en obotligt romantisk bild av jazzmusiker, även om det är en genre som alltid lyste i dess frånvaro från mitt liv. För sent i mitt liv insåg jag att jazzmusiker inte är gudar, men är lika syndiga som resten av oss clowner, bunglers och hopplösa fall. Ungefär samma gång insåg jag också att jag inte behövde välja mellan att vara musiker, sångare eller scenregissör för opera: Jag kan vara alla dessa på en gång och ingen är särskilt intresserad av vad någon annan gör i alla fall.”