Artister

Trio CWZ

Duon Pontus Carron och Kristina Winiarski spelade våren 2017 för första gången tillsammans med Philip Zuckerman. Det uppstod direkt ett naturligt samspel och Trio CZW var född. Denna unga trio är hyllade av såväl publik som kritiker för sin talang och briljans. Alla tre är sedan tidigare etablerade solister på den svenska och internationella musikscenen. De är även prisvinnare genom Pontus Carrons vinst i Stockholm International Piano Competition (2017) samt en delad tredje placering tillsammans med Kristina Winiarski vid International Duo Competition (2017) i Katrineholm. Trions yngste medlem, Philip Zuckerman, kan i sommar även höras tillsammans med Lövstabruk kammarsolister på Gripsholms slott. Pontus, Kristina och Philip delar en genuin passion för kammarmusik. På ett nyfiket och personligt sätt, och med en stark personlig koppling till de valda verken av Wolfgang Amadeus Mozart, Maurice Ravel och Kaija Saariaho ser de fram emot att möta publiken i Hjortensbergskyrkan

Efter studier på Södra Latins gymnasium för Ann-Sofi Klingberg antogs Pontus Carron vid Kungliga Musikhögskolan där han tog kandidatexamen våren 2015. De senaste åren har han studerat på Masterprogrammet vid Kungliga Musikhögskolan/Edsberg, och gav
nyligen sin diplomkonsert i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus.
Genom åren har Pontus Carron fått en rad priser i internationella pianotävlingar såsom
"Citta di San Doná di Piave Piano Competition" och Stockholm International Music
Competition och mottagit flertalet stipendier från bl.a. Kungliga Musikaliska Akademien
och Svenska Frimurare Orden. Han har framträtt i alla de nordiska länderna, Tyskland,
Spanien och Italien och varit solist med bl.a. Matteus Symfoniorkester och Edsbergs
Kammarorkester. Han är också en mycket aktiv och flitigt anlitad kammarmusiker och har
medverkat vid bland annat Båstad Kammarmusikfestival och Sandvikens
Kammarmusik­­­­­­­festival och tillsammans med cellisten Kristina Winiarski mottagit 3e pris i
Swedish International Duo Competition 2017.

Kristina Winiarski började spela cello vid sex års ålder, debuterade som solist två år
senare. Hon har sedan dess en rad solistframträdanden bakom sig, bl a med KMH
Symfoniorkester, National Philharmonic of Maryland, National Symphony Orchestra i
Washington DC,, Stuttgarter Kammerorchester och Zagrebs Filharmoni.
Hon är en mycket aktiv kammarmusiker och har deltar kontinuerligt i festivaler både i
Sverige och internationellt. bland annat Verbier Festival, Sandvikens
kammarmusikfestival, Lyckå Kammarmusikfestival, Festivalen i Allhelgonakyrkan i
Stockholm, PodiumFestival i Österrike, och Musethica. Under säsongen 2017/2018 är
Kristina en av sex begåvade unga cellister som har utvalts att medverka i ”Classe
d’excellence de violoncelle” under ledning av cellisten Gautier Capucon på ”Fondation
Louis Vuitton” i Paris. Kristina studerar för Torleif Thedéen på solistisk diplomutbildning
vid Musikhögskolan i Malmö. I april 2019 gör hon sin debutkonsert med Malmö
SymfoniOrkester.

.Violinisten Philip Zuckerman har blivit uppmärksammad av både publik och kritiker för sin “förtrollande ton”, “tekniska briljans”, och “karisma” (Badische Zeitung). Som solist Philip bland annat uppträtt i Lincoln Centers Alice Tully Hall och Peter Jay Sharp Theater, Southbank Centre i London, Casino Baden-Baden, Neue Galerie i New York, och Stockholms Konserthus. Han har även framträtt som solist med ett mångtal orkestrar som Baden-Baden Philharmonic, Bergen Filharmoniske Orkester, Camerata Nova, och Orchestra di Padova e del Veneto. Philip har mottagit priser från bland annat American Scandinavian Society, Atlantic Symphony Competition, ACO Competition, och Kungliga Musikaliska Akademien, och vann nyligen 1:a pris i Padova International Music Competition. 
Kammarmusik har en speciell plats i Philips liv, och han har framträtt på Gotland
Chamber Music Festival, Perlman Music Program, Schleswig-Holstein Music Festival,
Tanglewood Music Festival, och Usedom Music Festival. Han har i flera sammanhang
uppträtt tillsammans med mezzosopranen Joyce DiDonato och medlemmar ur
Cleveland-, Cavani-, och Vertavokvartetterna. Philip tog sin kandidat- och masterexamen vid The Juilliard School i New York där han studerade för Catherine Cho, Itzhak Perlman, och Donald Weilerstein..

Ingmar Bergman och en flygel

14 juli 2018 skulle Ingmar Bergman fyllt 100 år.
"Om jag var tvungen att välja mellan att förlora hörseln eller synen – då skulle jag behålla hörseln" – ett anmärkningsvärt uttalande av en filmregissör världsberömd för sitt bildspråk. Ingmar Bergmans kärlek till musiken manifesteras i de flesta av hans filmer.
 
Under sina sista år på Fårö var musiken ett viktigt sällskap och ur sin stora samling LP-skivor valde han omsorgsfullt ut vad eftermiddagen skulle ägnas åt. Han kunde senare ringa sina många vänner och tv-producenten Marie Nyreröd var en av dem han ofta ringde. Hon gjorde 2004 tre dokumentärer om och med Ingmar Bergman och producerade 2005 hans Sommar i P1 för Sveriges Radio, som han ägnade åt musiken med den avslutade frågan Varifrån kommer musiken? Ofta var hans rollkaraktärer i filmerna musiker, och i synnerhet konsertpianister.
 
En av hans favoritmusiker var Roland Pöntinen, som i sommar framför några av de musikstycken som Ingmar Bergman ofta använde i sina filmer. Det blir musik av bland annat Frédéric Chopin, Robert Schumann, Johann Sebastian Bach och Franz Schubert.

Marie Elisabeth Nyreröd, född 19 juli 1955 i Arvika, är en svensk journalist, TV-producent och filmare. Nyreröd studerade journalistik vid Stockholms universitet och kom 1980 till Sveriges Television, där hon sedan huvudsakligen varit verksam. 1987 började hon på SVT:s kulturredaktion och har där verkat som reporter respektive producent för ett flertal program inom framför allt film, teater och litteratur, däribland Nike, Kobra och Dramat i TV-soffan (2004), om TV-teaterns historia. Sedan 2005 har hon arbetat med litteraturprogrammet Babel, sedan 2010 som dess projektledare.

Roland Pöntinen har efter sin Debut med de Kungliga Filharmonikerna 1981 spelat med de stora orkestrarna i hela världen och spelat de stora piano­konserterna, bl a Griegs and Ligetis konserter. Under de senaste två säsongerna har han turnerat Japan, Taiwan, England, Skandinavien och Holland. I juni 2017 spelade Pöntinen in Bernsteins ”The Age of anxietyy” med den Arktiska Filharmoniska Orkestern, som leds av Christian Lindberg.

Pöntinens diskografi omfattar i det närmaste 100 inspelningar.

Romansafton  ”Sagolikt”

Daniel Beskow har studerat vid Kungliga Musikakademin och Edsbergs Musikinstitut i Stockholm, följt av studier i Norge med Jiri Hlinka och i London med Peter Feuchtwanger. Han har tagit sin solistkandidat vid Kungliga Musikhögskolan och deltagit i Master Classes med bl a Andrzej Jasinski, Ronald Bräutigam, Liisa Pohjola och Hans Leygraf.

Daniel har fått många priser och utmärkelser inklusive 1: a pris på Kungliga Musikhögskolan Solisttävling 2010, där han också vann 1: a pris i Chamber Music Competition 2010. Och han var en prisvinnare i Akademins pianotävling 2012. Han vann publikumspriset i Danmarks Radio P2-tävling 2011 och var finalist i den "unga och lovande – tävlingen” i Sverige 2011.
 
Daniel Beskow är en pianist som fångar publiken med sin scenpresens och sant musikalitet. Han trivs med att arbeta med sångare och gästade 2017 Nyköpings Kammarmusikdagarna med  Winterreise tillsammans med Barytonen Johannes Held.  Årets turné sker tillsammans med  mezzosopranen

 Josefine Andersson, som studerade 2009-2012 vid Operaakademiet i Köpenhamn, där hennes sånglärare var Kirsten Buhl Möller. Hon antogs vid Operaakademiet efter förberedande sångstudier vid Birkagårdens Folkhögskola i Stockholm, Vadstena Folkhögskola och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Josefine har även deltagit i mästarklasser för bl.a. Dorothy Irving, Martin Isepp, Torbjörn Lillieqvist, Mikael Eliasen, Hans Peter Blochwitz, Felicity Palmer och Helmut Deutsch.
Sommaren 2011 antogs Josefine till operafestivalen i Aix-en-Provences akademi för unga sångare, varefter hon engagerades av Öresundsoperan för titelrollen i Rossinis opera Askungen (La Cenerentola).

Våren 2012 debuterade hon på Folkoperan i Stockholm som Sesto i Händels Julius Caesar. 2013 var hon altsolist i Rossinis Petite messe Solennelle under Aalborg Opera Festival. Sommaren 2013 sjöng hon rollen Hermia i Stiftelsen Läckö Slotts nyuppsättning av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm. Våren 2014 sjöng hon Mercedes i Trondheim Symfoniorkesters uppsättning av Carmen. Josefine har tilldelats en mängd stipendier för unga sångare, bl.a. ur Kungliga Musikaliska Akademiens fonder samt från Det Kongelige Danske Musik-konservatorium.

Treitlerkvartetten


TREITLERKVARTETTEN är en av Sveriges mest uppmärksammade stråkkvartetter. Sedan kvartetten bildades 2012 har de etablerat sig som en återkommande ensemble vid festivaler och kammarmusikserier i Sverige såsom " Musik vid Siljan", Värmländska "Kammarmusik i Vintertid”, "Kammarmusikfestival i Allhelgonakyrkan" och Södertälje Kammarmusikfestival. Internationella uppdrag inkluderar recitaler vid Villa Hagalund i Helsingfors, Greenfield Hall, New York, Teatro Sociale "Camogli in Musica", Genova Italien, och deras UK debut vid Conway Hall, London. Deras intensiva framträdanden har fångat såväl publik som kritiker.
 I pressen har TREITLERkvartettens energiska stil jämförts med Freskkvartettens. Kvartetten blev Kungliga Musikaliska Akademiens ensemblestipendiater 2016 och har även tilldelats stipendium från Gålöstiftelsen. TREITLERkvartetten har coachats av Lars-Gunnar Bodin (f.d. Freskkvartetten) och medlemmar ur Juilliardkvartetten, Tokyokvartetten, American Quartet och Brentanokvartetten vid Robert Mann String Quartet Institute i New York. Hösten 2018 väntar TREITLERkvartettens första konsert i Stockholms Konserthus stråkkvartettserie.