Konsertarkiv

                      Kammarmusikdagar 30 juni - 2 juli 2017

Stjärnholms Slott

I samarbete med Scenkonst Sörmland och Stiftgården Stjärnholm ,
Nyköpings och Oxelösunds Kommuner

 
Fredag, 30 juni kl 19.00:
Linn Persson, saxofon och Christopher Hästbacka, piano
Sonater från olika epocher,  antingen i transkription eller nyskrivna originalverk.
Livets kapell

Lördag, 1 juli kl 15.00:
WE - Windemo ensemble: Mattias Windemo, gitarr,  Eva Lindal, violin,  Jonny Axelsson, slagverk. Gästartist:  Anette Kumlin, oboe.
Samtida musik, jazz och fri improvisation och WE:s egen musik.
Livets kapell
Obs:Denna konsert kommer att ha en inledande diskussion vid kl 14.30 
av "Unga Tankar om Musik
"
Salen Kyrkobröderna

Lördag, 1 juli kl 19.00:
Johannes Held (baryton), Daniel Beskow (piano); med illustrationer av Jörg Kaspuhl.
F. Schubert: Winterreise
Livets kapell

Söndag, 2 Juli kl 17.00:
Dan Laurin och Anna Paradiso med Flöjter & Cembalo.
Blandning av barock och modern.
Stjärnholms kyrka
 
Matservering: Förre och efter konserterna I slottet, bordsbeställning, telefon 0155-22 27 00.
Servering av drycker i konsertpauserna.

Parkering: I anslutning till konsertlokalerna.
Tillgänglighet: Full tillgänglighet i lokalerna, hiss till tillgänglighetsanpassad toalett.


Kontakt/information: www.nykopingskammarmusik.se, www.stjarnholm.se , www.kammarmusik.se.

                                  Recension av kammarmusikdagar

Nya vägar till Kammarmusiken
 Recension av Nyköpings Kammarmusikdagar 30 juni – 2 juli 2017 på Stjärnholm

I Sörmland pågår under sommaren serien Musik på Sörmländska Slott & Herresäten, synkroniserad med turistsäsongen, så att även tillfälliga besökare kan njuta av det intima kulturella utbudet. Och vidare görs det försök att locka ung publik genom att blanda klassiska evenemang med nyare musik lånad från pop och jazz samt att presentera för kammarmusiken ovanliga instrument såsom saxofon och slagverk. Ett sådant evenemang utgör även Kammarmusikdagar på Stjärnholm, som Nyköpings Kammarmusik­förening arrangerar i samarbete med landstingets Scenkonst Sörmland. Den gångna helgen bjöd i denna serie fyra konserter på en blandning av nytt och mera bekant.

Först ut var Duon Hästbacka - Persson som framförde en av en liten publik bejublad konsert. Om man, som undertecknad, inte är speciellt förtjust i saxofonläten, så fick man en reell uppläxning av saxofonisten Linn Persson, som kunde trolla fram de mjukaste hornklangerna och de finaste pianissimon på sin altsaxofon, man annars sällan hör i klassiskt sammanhang. Mjukt romantiskt spel i Takkashi Yoshimatsy s ”Fuzzy Bird Sonata”, och fullt ös på Paul Crestons avslutande Sonata op 19. Även ett uruppförande av den iranske nutida komponisten Arshia Samsamia var på programmet, - ”DreamScapes” - som berättade en dröm medels delvis nya sätt att skapa klanger såväl på saxofonen som på pianot.  Ackompanjemanget av Christofer Hästbacka var på inget sätt ett komp, utan en pianorecital i hög klass, finkänsligt lyssnande ibland, virtuost ledande när det krävdes. Samspelet mellan dessa två unga och mångfaldigt prisade musiker var perfekt, även i de snabbaste satserna. Paret är van att ha större publik, men det ska ha en eloge för att spela med samma engagemang och lidelse i den lilla halvtomma salen i Stjärnholms Livets kapell som på Europas stora konsertparketter.

Nästa konsert i serien var till hälften tillägnad samtida svensk kammarmusik. Inte mindre än tre tonsättare var närvarande vid konserten som producerade verk för WE ensemblen som består av Eva Lindal, violin, Jonny Axelsson, slagverk och Mattias Windemo, Gitarr. Som gäst var den kända Sörmlandsmusikern Annette Kumlin med sitt vackra oboespel med från partiet. Det första stycket var ett världsuruppförande av Ellen Arkbros ”Cherry blossoms. Lights, of years past”, inspirerad av japanska körsbärsträdgådarnas rogivande ambiente. Drömtid och lugn utstrålas av terser, kvinter och septimer som vävas i varandra, - musik att njuta av i form av en icke-handling, tills den förlorar sig i det tomma intet. Matthias Windemos musik ”stillhet i en hangar” och som utmynnande i ”bråket” var däremot en representation av den moderna industritidsåldern med okonventionella och dissonerande och improviserade klangbilder, så mycket som gitarr, fiol och slagverk kunde producera. Det avslutande stycke var Jonny Axelssons Suite ”Reevaluation, Reflection and Comtemplation”, med flageolett och arpeggio figurer, som mästerligen hanterades av Eva Lindal, medan gitarr, vibrafon och oboe underbyggde klangmönstren som till slut via klangspiraler utmynnade i en klimax. Framförandet utmärktes av lyssnande och lysande samspel även i svåra passager, ett tecken på att ensemblen bestod av fullblodmusiker. Mellan dessa tre nyskrivna stycken presenterades även Barockmusik  av Corelli, Purcell och Cazzati, liksom som en avlastning av publikens koncentrationsförmåga, vilket väl utmanades i den nutida musiken.

Den tredje konserten var tänkt som musikalisk höjdpunkt. Franz Schuberts sångcykel Winterreise (En resa i vintern) med sångtexter av Wilhelm Müller är ju ett säkert arrangörskort under ett normalt spelår. Inte denna gång på sommaren. Men vad den lilla trogna konsertpubliken fick uppleva, var inte en vanlig romansafton, långt ifrån. Det blev en Miniopera, med (av Jörn Kaspuhl) konstnärligt utformade scenbilder och sceniskt agerande av den tyska barytonen Johannes Held. I den intima ramen av Livets Kapell blev föreställning så närgången, att publiken kände rusningar, när barytonens alter ego (vandraren) kastade sig mot floden för att klaga över att den är så kall och frusen och inte har medlidande med honom. Eller man fick tårar i ögonen när han höll en dialog med en kråka för åtminstone den ska vara honom trogen. Musiken på pianot framfördes mycket skickligt av den svenske pianisten Daniel Beskow, mästerligt sig underordnande den handlingen som utspelades framför honom. Johannes Helds tyska bakgrund är naturligtvis av fördel vid denna presentation, varenda stavelse blev tydlig och meningsfull. Och den barytonrösten fortsätter i traditionen efter Fischer-Diskau, Hermann Prey och varför inte vår svenske Olle Persson, för att nämna några. Det var en oförglömlig kväll eller för att travestera en vers i sång nr 18 – Den stormiga morgonen:  ’Det kallar jag en afton, helt i min egen smak’!

Den avslutande fjärde konserten var tänkt som kassamagnet med Dan Laurins och Ann Paradisos mästerliga samspel av blockflöjt och cembalo. Helt så magnetisk blev den inte, men konserten i Stjärnholms kyrka kan beskrivas som välbesökt. Paret har bara blivit bättre med åren och man är imponerad över hur de lyckas synkronisera spelet med några ögonkast. Och precis som deras förebilder i barocken gjorde, så bygger de musiken på en melodistämma och en generalbas för cembalos vänsterhand. Vad flöjtistens fingrar och cembalistens höger hand sedan gör är att fylla ut och improvisera. Det spelar liksom ingen roll att satsbeteckningen är Larghetto såsom i Johan Helmrichs Roman Sonata IV eller Adagio som i Arcangelos Corelli Sonat opus 5, trettiotvå-delarna sveper genom rummet och fyller långsamheten med liv. Anna Paradiso fick i Jean Paptiste Forqueray’s stycke ”Jupiter” visa att hon kan spela som en djävul (detta var beskrivingen av komponistens spel på Viola da Gamba av samma 

stycke). Inte att glömma Francesco Maria Veracinis avslutande Courante, där virtuositeten i bådas spel knappast saknade några gränser. Tillsammans med de lärorika kommentarerna, framförda av båda artister, var det en lyckad och inspirerande avslutning av kammarmusikdagarna.

Sammanfattningsvis kan det bara konstaras att Nyköpings Kammarmusikdagarna hamnade på fel datum.  För mycket erbjöds Nyköpingspubliken denna första julihelg. Men det gäller att hålla dessa nya vägar öppet.
Heimo Zinko  
 

Duo Hästbacka Persson
Tema Sonater
Duo Hästbacka Persson är Christopher Hästbacka (piano) och Linn Persson (saxofon). Sedan 2010 och studierna på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm har de skapat musik tillsammans. Duons motiv avspeglar sig ofta genom egna arrangemang, utforskande och sökande efter möjliga vägar att utveckla repertoaren för piano och saxofon. Duon valdes 2015, som en av fem ensembler i Sverige, att medverka i Kammarmusikförbundets tävling Ung & Lovande för kammarmusikensembler. Vid sidan av denna duo spelar de i ett flertal olika sammanhang som solister och kammarmusiker. Linn Persson är även en av medlemmarna i det nya musikernätverket Unga Tankar Om Musik. I sommar turnerar Duo Hästbacka Persson med Tema Sonater och spelar fyra sonater från fyra olika delar av världen, av tonsättarna Takashi Yoshimatsu, Edison Denisov, Fernande Decruck och Paul Creston.

Trio WE -
Featuring Anette Kumlin

Trio WE är Windemo Ensemble som består av musikerna Mattias Windemo (gitarr), EvaLindal (violin) och Jonny Axelsson (slagverk). Till sommarens Musik på Sörmländska Slott & Herresäten gästas Trio WE av oboisten Anette Kumlin, musiker på Scenkonst Sörmland. Trion blandar samtida musik, jazz och fri improvisation och musiken är baserad på Mattias och Jonnys kompositioner. I sommar skapar de en länk mellan barockens flerstämmiga musik till nutidens kraftfulla och dynamiska tonvärld. Ellen Arkbro, Ung Svensk Tonsättare, komponerar ett verk för ensemblen och Anette Kumlin för ett uruppförande vid Nyköpings kammarmusikdagar. Trio WE spelar i sommar musik av Ellen Arkbro, Jonny Axelsson, Mattias Windemo, Arcangelo Corelli, Henry Purcell och Maurizio Cazzati.

Johannes Held & Daniel Beskow
Winterreise - staged
En ung man förlorar sin kärlek och går in i ett kallt och ensamt vinterlandskap. Vad han ser och hör återspeglar sig i vad som finns i honom.
Den tyska baritonen Johannes Held har utvecklat sitt alldeles egna sätt att presentera Franz Schuberts sånger till publiken. Inte bara genom hans tyska bakgrund och kärlek till diktion, men också genom sin stora kroppslighet och scennärvaro. Han berättar historien om vandraren på ett sätt som gör det möjligt att följa och förstå sångerna inte bara med öronen. Tillsammans med den unga lovande pianisten Daniel Beskow och illustratören Jörg Kaspuhl skapar de ett intressant projekt som redan har väckt stort intresse både i Tyskland och Danmark. Upplev i sommar en helt ny visuell resa in i Franz Schuberts odödliga klassiker

Dan Laurin &
Anna Paradiso

En sommarbris för blockflöjt och cembalo!
Dan Laurin är en av vår tids mest omtalade blockflöjtister med sin utpräglade klangmedvetenhet och scennärvaro. Anna Paradiso är en cembalist med eget uttryck. Internationell press kallar henne för ”astonishing musican med authentic baroque phrasing”.
Dan och Anna har det unika privilegiet att kunna nästa dagligen musicera gemensamt och på sätt fördjupa sig i ett brett spektrum av stilar och kompositörer, från den tidiga barocktiden till hög-barocken, från 1900 brittisk musik till nutidsmusik specialskriven för duon. För barockmusik i synnerhet tror Dan och Anna att studien av originalkällor beträffande framförandeteknik och basso continuo är grund­läggande. Dessutom är det retoriska gesturaluttryck en central komponent i deras musicerande, ty barockkompositörer och teoretiker tittade på musiken som ett språk och på kompositionen som ett tal, med alla dess regler och strukturer dikterade av de klassiska retorikreglerna. Som originalkällorna berättar, måste musiken beröra, glädja och förbluffa. I mitten av alla dessa mänskliga passioner står artisten, med sin frihet att skapa och improvisera.

Uppsala Kammarsolister 2 april 2017 - Gamla Tingshuset

I Uppsala Kammarsolister ingår som ordinarie medlemmar Nils-Erik Sparf, violin, Klara Hellgren, violin, Bernt Lysell, violin, Susanne Magnusson, viola och Erik Wahlgren, cello. Nils-Erik Sparf och Erik Wahlgren är inte med denna gång och ersätts av vikarierna Daniel Migdal (violin) och Mats Olofsson (cello), se nedan.

Uppsala Kammarsolister är en stråkensemble i världsklass som idag består av fem av Sveriges främsta musiker. Kvintetten förfogar över en gedigen repertoar som sträcker sig från barock till nutida musik och hyllas ofta för sina fantasifulla och personliga tolkningar. Som musikaliska grundbultar står Mozart och Brahms stråkkvintetter, de senare finns inspelade på en kritikerrosad cd från 2013. Uppsala Kammarsolister spelas även flitigt i Sveriges Radio P2. Ensemblens sammansättning av fem likvärdiga stråksolister, där samtliga violinister altenerar med viola och ingen har rollen som primarie, skapar en särskild flexibilitet och dynamik i det musikaliska uttrycket.

Klara Hellgren
Klara Hellgren har, med sin innerliga ton, sedan solistdebuten med Sibelius violinkonsert och Kungliga Filharmoniska Orkestern år 1999 etablerat sig som en av de mest spännande och efterfrågade kammarmusikerna i sin generation. Hon ses ofta i uppdrag som konsertmästare i landets stora orkestrar och i andra solistiska projekt.

Bernt Lysell
Bernt Lysell är en legend inom svensk musikliv. Med sitt skönspel har han förgyllt konsertsalarna världen över som konsertmästare både i Kungliga Filharmoniska orkestern och Sveriges Radios Symfoniorkester och som primarie i den förnämliga Lysellkvartetten.

Susanne Magnusson
Susanne Magnusson har haft en lång karriär som stämledare i orkestrar som Orchestre de Chambre i Toulouse och Orquesta Sinfónica de Barcelona y Nacional. Som kammarmusiker har hon anlitats av spanska och franska radion samt av Sveriges Radio P2. Hon har även skänkt glans åt Quartet Margand i Paris och i stråkkvartetten Artemis i Barcelona med sitt utsökta violaspel.

Mats Olofsson
Mats Olofsson är sedan 2001 solocellist i Gävle Symfoniorkester. Han var verksam i Danmark som solocellist i Esbjerg Ensemble och lärare vid Vestjysk Musik- konservatorium. Därefter har han verkat som en mycket mångsidig frilanscellist, bl a som medlem av "Stenhammar Quartet" och nutidaensemblen "Pearls Before Swine Experience". Som barockcellist framträder han ofta med "Paradiso musicale".

Daniel Migdal
Daniel är en eftersökt kammarmusiker och har turnerat som kammarmusiker och solist i Sverige, Estland, Frankrike, Holland, England, Kina och Polen. Han har ett stort intresse för nutida konstmusik och har bl.a. uruppfört verk av Benjamin Staern, Silvia Colasanti och Anders Nilsson, som har skrivit en violinkonsert till Daniel som han våren 2013 ska uruppföra med Kungliga Filharmonikerna.

Artister i konserten 12 Februari
Karin Osbeck

Mezzosopranen Karin Osbeck är utsedd av Folketshus och parker till 2016 års Jenny Lind-stipendiat.

Karin tog sin första sånglektion när hon var 13 år och har sedan dess drömt om att bli opera­sångerska. ”Kultur är den viktigaste grundpelaren i samhället. Konsten får oss att fundera, provocerar oss till att tänka annorlunda och berör oss på djupet. Den får oss att blomstra tillsammans och lära oss om varandra” säger Karin, som vill ägna sig åt opera  eftersom hon tycker att de konstformen har en mycket speciell förmåga att beröra människor.

Idag är Karin kandidat 3 på Opera Högskolan i Stockholm. Tidigare har hon studerat vid Kulturama Grundskola, Lilla Akademiens Musikgymnasium och Vadstena Folkhögskolans musiklinje. Under sina studier har Karin sjungit roller som The Warrior i The Son of Heaven vid Vadstena-Akademien och Cherubin i Figaros Bröllop på Gamla Teatern i Vadstena. Karim har varit även solist i sakrala verk av Buxtehude, Mozart, Rossini och Roman med flera. I höstas gjorde Karin sin praktik på Kungliga Operan som Herodias Page i Salome och i mars medverkar hon i rollen som Nancy i Brittens Albert Herring på Operahögskolan.

Matilda Lindholm, piano

Matilda Lindholm var bara några år gammal när hon upptäckte glädjen med pianospelet och började spela fyrhändigt tillsammans med sin mormor. I sexårsåldern började hon studera piano för Gun Blüchert. Från tioårsåldern tog Matilda fyra olika graders examen i pianospel på musikskolan. Detta parallellt med körsång i Adolf Fredriks musikklasser.  Efter studentexamen fortsatte Matilda pianostudierna för Anders Peterson på Vadstena Folkhögskolans tvååriga musiklinje. Det var där som hon fick upp ögonen för romansinterpretation och det kammarmusikaliska samarbetet mellan sång och piano.

För närvarande studerar Matilda tredje året på pianolinjen för professor Stefan Bojsten på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon kommer att ta examen i vår. Hon spelar solorepertoar, kammarmusik med olika ensembler och ackompanjerar sångare. Matilda har även spelat på flera mästarkurser för bland andra Mats Widlund, Staffan Scheja, Andrea Padova, Hans Pålsson och Jiri Hlinka.